Záletník 134 aneb novinky ze světa cestování a letectví
31.3.2024

Záletník 134 aneb novinky ze světa cestování a letectví

Nenech si utéct nejčerstvější dávku novinek ze světa letectví i oblasti cestování. Kalendář hlásí neděli, a to znamená jediné: do světa vyletěl další díl našeho magazínu Záletník – tentokráte s pořadovým číslem 134. A na jaká témata si dnes posvítíme? Letiště Praha představilo hned tři nové linky – do egyptské Káhiry, tureckého Izmiru a gruzínského Tbilisi. Novinky hlásí také Bratislava, odkud bude nově Pegasus Airlines létat také do Istanbulu. Aerolinka Southwind dostává červenou kartu pro lety do Evropské unie. Air Asia expanduje na japonskou Okinawu. A samozřejmě také další aktuality.

Nejen tato témata nakousneme v dnešním díle našeho magazínu Záletník! Tak s chutí do čtení nejucelenějšího přehledu cestovatelských/leteckých novinek na českém internetu.

Novinky ze světa letectví

🇨🇿 ✈️ Novinky z české kotliny

EgyptAir začne létat z Prahy do Káhiry

Se skvělou zprávou přišla v uplynulém týdnu egyptská letecká společnost EgyptAir, která v letních měsících zahájí provoz pravidelného spojení z Prahy (PRG) do Káhiry (CAI). Tuto linku českým cestovatelům již během poslední zimy slibovaly Smartwings, ale nakonec zůstalo pouze u planých slibů a k jejímu odstranění z rezervačního systému došlo ještě před inauguračním letem. Egyptské aerolince v realizaci tohoto spojení důvěřujeme daleko více, neboť se nejedná o point-to-point dopravce, který by se fokusoval pouze na přepravu turistů do severoafrické země, nýbrž komplexní síťovou aerolinku, která cestovatelům umožní využití návazných letů do více než 60 destinací po celém světě. Linka by měla být rozlétána od 9. července 2024 s frekvencí třech letů týdně (úterý, čtvrtek a neděle).

Více jsme se novému spojení z Prahy do Káhiry věnovali v samostatném magazínovém článku.

Druhá linka z Prahy do tureckého Izmiru

Třetí největší město v Turecku se letos výrazněji dostane také na perimetr českých cestovatelů. Kromě turecké nízkonákladové aerolinky Sun Express (2× týdně – středa & neděle – od 5. června) tam během jarních měsíců začne přímou linku z Prahy (PRG) provozovat také domácí aerolinka Smartwings (2× týdně – pondělí & čtvrtek – od 30. května). Na trase do Izmiru (ADB), ležící v západním Turecku na pobřeží Egejského moře, budou tedy týdně k dispozici hned čtyři přímé lety z Prahy. Cenově zatím nepřekvapivě daleko lépe vychází letenky od Sun Expressu. Třeba nás ale Smartwings v rámci konkurenčního boje o turisty překvapí…

Kompletní informace o linkách z Prahy do Izmiru naleznete v těchto magazínových článcích: linka od aerolinky Sun Express & nová linka od Smartwings.

Praha nakonec získá přímé spojení s Tbilisi

Ačkoliv to tak již nevypadalo, čeští cestovatelé se v letošním roce přeci jen dočkají přímé linky z Prahy (PRG) do hlavního města Gruzie, Tbilisi (TBS). Z původně anoncovaného spojení operovaného aerolinkou Eurowings sice sešlo (viz informace v našem magazínu Záletník 133), ale čerstvou novinku ohlásila gruzínská letecká společnosti Georgian Airways. Ta cestovatelům nabídne dva lety týdně (úterý a sobota) po téměř celou letní sezonu od 4. května do 26. října 2024. Spojení do Tbilisi tak bude zajímavou alternativou k cestě na Kavkaz, kam doposud z České republiky létal pouze Wizz Air provozující celoroční spojení mezi Prahou a Kutaisi (KUT).

Detaily o novém spojení do Gruzie, vč. letového řádu a cen letenek, jsme shrnuli ve speciálním magazínu.

🌐 ✈️ Novinky ze světa

Letem Evropou

Pegasus Airlines nabídne slovenským cestovatelům mířícím do Turecka linky rovnou dvě! Již nějakou dobu známou novinku v podobě přímého spojení z Bratislavy (BTS) do Antalye (AYT), jehož provoz dopravce zahájí v sobotu 18. května ( dva lety týdně – středa & sobot), doplní také čerstvě anoncovaná linka do Istanbulu. Přímé spojení z Bratislavy na istanbulské letiště Sabiha Gökcen (SAW), odkud se cestovatelům nabízí široká paleta letů do mnoha destinací na Blízkém východě nebo ve Střední Asii, bude v provozu od středy 15. května. V plánech letecké společnosti aktuálně figurují dva lety týdně (středa a neděle), který jsou v jejím rezervačním systému vypsány až do konce letního letového řádu.

Southwind Airlines se dostaly na černou listinu EU. Na oko turecká aerolinka se dostala do hledáčku finského dopravního úřadu (Traficom) kvůli svým plánům na obsluhování linky mezi Helsinkami (HEL) a tureckou Antalyí (AYT). A výsledek zkoumání je takový, že v důsledku vlastnických vazeb směřujících k ruským majitelům jí bylo zakázáno na této lince létat. Výsledky finské analýzy okamžitě přejala také celé Evropská unie a zakázala na svém území jakékoliv pohyby (vzlety, přílety či přelety) letadlům této společnosti. Kvůli zařazení na blacklist nebude moci aerolinka v letních měsících provozovat např. linky z německých letišť v Berlína (BER), Düsseldorfu (DUS), Frankfurtu (FRA), Hamburku (HAM), Mnichově (MUC) a Stuttgartu (STR). V loňském roce bylo možné letadla tohoto dopravce několikrát pozorovat také na pražském letišti, odkud odváželo turisty cestovních kanceláří.

Letem z Evropy do Afriky

EgytpAir obnoví lety z Káhiry do Curychu. Prahy se v červenci nestane jedinou letošní evropskou novinkou v nabídce egyptské aerolinky. Do švýcarského Curychu (ZRH) se pravidelná linka z Káhiry (CAI) operovaná právě touto leteckou společností vrátí po více než 20 letech. K obnovení jejího provozu dojde v pondělí 8. července 2024. V letovém řádu jsou vypsány tři lety týdně (pondělí, středa a sobota). Spojení tradičně zajistí letadla typu Airbus A320. Konkurovat EgyptAir bude domácí aerolinka Swiss International Air Lines, která na trase létá dokonce každý den.

Royal Air Maroc začne létat do Neapole. Severoafrická letecká společnost z aliance OneWorld pokračuje v expanzi na Apeninský poloostrov, kde se Neapol (NAP) stane již jeho šestou obsluhovanou destinací. Spojení z Casablancy (CMN) bude cestovatelům k dispozici do 22. června s frekvencí dvou letů týdně (pondělí a sobota). Od letní sezony dojde také k navýšení letů do Říma (FCO): ze 7 na 8 týdenních rotací, a z Benátek (VCE): ze 2 letů týdně na 3.

Letem z Evropy do Asie

Air China navýší počet letů do Frankfurtu. Čínská letecká společnost reaguje zvýšenou poptávku po letech před přicházející letní sezonou a přidává extra rotace na trasu mezi Frankfurtem (FRA) a Pekingem (PEK). Letadla typu Boeing 777-300ER na budou na lince mezi oběma městy od 27. dubna létat namísto 14× hned 17× týdně (ve směru do Číny: pondělí, středa, sobota 3× denně + úterý, čtvrtek, pátek, neděle 2× denně).

Letem světem

Air Asia začne létat na Okinawu. Přímé lety na japonský ostrov ležící ve Východočínské moři zajistí thajská odnož tohoto nízkonákladového dopravce. Thai Air Asia bude na Okinawu (OKA) létat od 2. dubna 2024 na pravidelné lince z letiště Don Mueang v Bangkoku (DMK), a to s frekvencí čtyř letů týdně. V polovině června dojde k navýšení počtu letů z thajské metropole o dalších sedm týdenních rotací. Příčinou bude prodloužení každodenního spojení z Bangkoku (DMK) na Tchaj-wan (TPE),  odkud budou Airbusy A320 v barvách dopravce pokračovat dále právě na Okinawu. Hlavní město Thajského království tak v krátkém horizontu získá další spojení s tímto japonským ostrovem. O pár dní dříve, 31. března, zahájí provoz linky z hlavního letiště v Bangkoku – Suvarnabhumi (BKK) na letiště Naha také konkurenční nízkonákladová aerolinka Thai VietJet.

Pravidelný provoz zahájila uzbecká aerolinka Air Samarkand. Letecká společnost sídlící v druhém největším městě Uzbekistánu, Samarkandu, ve čtvrtek 21. března 2024 uskutečnila svůj první veřejný komerční let. Ten proběhl na trase mezi Samarkandem (SKD) a Istanbulem (IST). A právě turecká metropole se stane první destinací, do níž bude mladá uzbecká aerolinka pravidelně létat. Na lince jsou aktuálně vypsány dvě týdenní rotace připadající na pondělí a čtvrtek, které zajistí letoun typu Airbus A321neo s registrací „UK32121“. Letenky jsou zatím poněkud zajímavě v prodeji pouze přes platformu easybooking.uz. Nové aerolince budou na její první trase konkurovat národní dopravci obou zemí Turkish Airlines a Uzbekistan Airways. PS: nejednalo se úplně první komerční let – ten se uskutečnil již na konci prosince. O charterovém letu na istanbulské letiště Sabiha Gökcen (SAW) a de facto zrodu nové aerolinky jsme psali již v magazínu Záletník 122.

Zdroje tohoto vydání magazínu Záletník:

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Zpětné vazby
Ukázat všechny komentáře
Chviličku prosím, zaletsi.cz pro Vás vyhledává tu nejlevnější letenku ;)