Máte rádi letadla, ale váháte s jejich identifikací? A jak poznat typ letadla, ačkoliv jsou na první pohled téměř totožná? Pokud si kladete tyto otázky, jste tu správně. Přesně pro vás jsme pro připravili další a zároveň poslední díl seriálu Jak poznat typ letadla. V minulém díle jsme důkladně rozebírali širokotrupá letadla, jakými jsou například Boeing B747 Jumbo Jet nebo A380 Super Jumbo. Pokud vám utekl i první díl o úzkotrupých letadlech, určitě doporučujeme látku doplnit.
Regionální letadla jsou pomyslná podskupina úzkotrupých letadel. Jedná se především o letouny, které se používají na kratších, méně frekventovaných linkách. Často se jejich služby využívají i z důvodů parametrů vzletových či cílových letišť. Tyto stroje pojmou v průměru kolem 100 cestujících. Nejčastěji lze na obloze potkávat Airbusy A220, Embraery série E – Jets, Bombardiery Dash8 – Q300 a Q400, Bombardiery CRJ 700, 900 a 1000 nebo také Atr 42 a 72.
Proudová letadla
✈ Airbus A220
Airbus A220 byl prvotně vyráběn pod kanadskou značkou Bombardier. Ta byla ovšem v roce 2018 odkoupena evropským Airbusem. Letoun známý také jako Bombardier řady CS se vyrábí ve dvou verzích, větší A220-300 (CS300) s maximální kapacitou 160 sedadel a menší A220-100 (CS100) s kapacitou až 145 míst. Jedná se tedy o největší letoun této podkategorii regionálních letadel. První let se uskutečnil v roce 2013 a prvním zákazníkem byla společnost Air Baltic. Uvnitř letadla se v ekonomické třídě nachází dvě řady sedadel v konfiguraci 3-2. V kokpitu nenajdete žádné budíky, nýbrž jen čtyři obrazovky, na kterých se pilotům promítají veškerá data. V Praze je toto letadlo možné zahlédnout v nátěru aerolinek Swiss a Air Baltic.
Jak rozeznat toto letadlo? Na první pohled se jedná o vizuálně nezaměnitelné dvoumotorové proudové letadlo. Motory typu Pratt & Whitney PurePower PW1000G jsou zavěšeny pod křídly s winglety. Charakteristický čumák letadla se však nepodobá žádnému jinému. Všimnout si ho můžete také pomocí zelené výplně vnitřní strany jeho motorů. Nezaměňte však tento typ s Airbusem A320 Neo, které má výplň motorů podobnou.
✈ Embraer E-Jets
Embraer je brazilský výrobce letadel a vojenské techniky. Nejznámější letouny z dílen tohoto výrobce jsou Rj 170, Rj 175, Rj 190 a Rj 195. Jedná se o poměrně moderní letadla, která jsou vyráběna od roku 2002. První kus byl dodán polské aerolince LOT. Jedná se o dvoumotorové proudové letadlo s winglety. U většiny letadel najdete winglety téměř kolmé ke křídlu, zatímco modernější Embraery je mají prodloužené a ve větším úhlu (viz obrázek). V kokpitu lze nalézt taktéž jen obrazovky a berany připomínající řidítka od dětských kol či koloběžek. Kabina pro cestující v ekonomické třídě je řešena v konfiguraci 2-2. Do nejmenší verze, Rj 170, se vejde 108 pasažérů. Největší verze, Erj 195, pak disponuje 130 sedadly. Do Prahy pravidelně vypravují tyto letouny aerolinky LOT, Belavia, Air Bulgaria, Finnair, British Airways, KLM a Austrian.
Koncern Embraer nyní vyvíjí i nový typ regionálního letounu E2. Ten pojme 88 cestujících a ačkoliv nevlastní winglety, ve všem ostatním se vizuálně podobá svým bratrům.
Vizuálně se letoun může vzdáleně podobat výše zmíněnému Airbusu A220. Od něj se však asi nejvíce odlišuje stavbou trupu, který nepůsobí tolik nafoukle jak u prvně zmíněného. Na rozdíl od Airbusu je Embraer o několik metrů kratší a i kapacitně menší. Pokud se na letoun díváte z větší dálky, může se zdát shodný s Airbusem A321 se sharklety. Od něho se však liší štíhlejším trupem a špičatějším čumákem. Do Prahy pravidelně vypravují tyto letouny aerolinky LOT, Belavia, Air Bulgaria, Finnair, British Airways, KLM a Austrian.
✈ Suchoj Superjet 100
Suchoj je ruský výrobce letadel. Své letouny Suchoj Superjet 100 výrobce uvedl na trh poprvé v roce 2007. Maximální kapacita tohoto letounu je 98 sedadel s konfigurací ekonomické třídy 3-2. Toto letadlo v Evropě moc nepotkáte. Nárazově ho na pražské letiště vypravoval Aeroflot na sobotní polední lince a to je tak vše. V nedávné historii měla několik kusů v pronájmu také aerolinka Brussels Airlines, kteří se s ním v Praze objevovali na linkách z Bruselu.
Jak poznat tento typ letadla? Stejně jako u předešlých dvou případů se jedná o dvoumotorová proudová letadla. Od předešlých dvou typů ho lze na první pohled rozeznat díky volnému zakončení křídel a užšímu tvaru motorů.
✈Bombardier CRJ
Dalším letadlem na pořadí je dvoumotorový proudový letoun kanadského výrobce Bombardier. Letadla typu CRJ se vyrábí již od roku 1999, a to ve verzích -200,-700,-900 a -1000. Vyráběné verze se od sebe liší pouze svou velikostí. Zatímco nejmenší verze (-200) pojme 50 cestujících, do největší verze (-1000) je nainstalováno 104 sedadel. Na evropském nebi však můžete nejčastěji vidět prostřední verze, tzn. veze -700 a -900. Kabina cestujících je v ekonomické třídě řešena konfigurací 2-2. Ačkoli se nejedná o úplně nejnovější typ letadla, v kokpitu se nachází jen obrazovky. V Praze se tento letoun pravidelně objevuje na linkách leteckých společností Lufthansa (z Mnichova), Hop a Adria. Zřídka lze pak letouny potkat také v barvách SASu, Nordicy, Belavie a Iberie.
Ačkoli se jedná o proudové letadlo, od předešlých příkladů se odlišuje natolik, že není možné ho s nimi zaměnit. Trup tohoto letadla vychází ze soukromého tryskáče typu Challenger 600. Jak bývá u tryskových letadel běžné, tak i tento stroj má, namísto motorů pod křídly, motory přidělané k trupu v oblasti pod směrovkou. Na koncích křídel si můžete povšimnout také wingletů.
✈Boeing B717
B717 je letoun slavného amerického výrobce Boeing. Tento typ letadla byl vyvinut v roce 1998 pod označením MD-95 jako třetí generace dosluhujících DC-9. Po spojení firem MCDonnell Douglas a Boeing, byl letoun přejmenován na současný B717. Kapacita tohoto letounu činí 134 míst v konfiguraci ekonomické třídy 3-2. V kokpitu se nachází opět jen obrazovky a typické boeingovské berany. Tento typ letounu má početné zastoupení v Severní Americe, kde létá celkem 88 kusů v nátěru aerolinky Delta. V Praze je tento letoun k vidění v barvách nízkonákladové aerolinky Volotea.
Jak poznat tento typ letadla? Stejně jako u předchozího letounu má i tento Boeing umístěné své dva proudové motory na zadní části trupu. Od sebe je lze rozeznat poměrně snadno. Zatímco Bombardier má předek letadla konstruován do ostřejšího úhlu, Boeing vsadil na svůj typický vzhled. Fajnšmekři si mohou také všimnout, že B717 má o jedno okno v kokpitu navíc.
Turbovrtulová letadla
✈Bombardier Dash8
Asi doposud nejúspěšnějším modelem z dílen kanadského výrobce Bombardier je turbovrtulový letoun Dash 8, znám také jako de Havilland Canada Dash 8. Od zahájení výroby v letech 1983 bylo zkonstruováno na 1 200 kusů. V roce 2018 se Bombardier rozhodl výrobu přerušit a přesunout ji na bedra irskému výrobci Viking Air. Dash 8 se vyrábí ve velikostních verzích, které jsou označeny -Q100, -Q200,-Q300 a -Q400. Nejmenší verze (-Q100) pojme 37 cestujících, největší verze (-Q400) pak 90 cestujících v konfiguraci sedadel 2-2.
Od okolních letounů ho můžete rozeznat podle štíhlého trupu nebo také podle podvozkových nohou, které se vysouvají přímo z motorů zavěšených na křídlech. Podobně jako u ostatních letounů kanadského výrobce se v pilotní kabině nachází jen obrazovky, nikoliv žádné budíky. Tento letoun je v Praze k vidění poměrně často. Všimnout si ho můžete na linkách aerolinek LOT (občas v nátěru EuroLOT), Luxair, Air Baltic a Air Croatia.
✈Aérospatiale & Alenia ATR
Turbovrtulové letadlo ATR vzniklo výsledkem spolupráce firem Aérospatiale a Alenia. První jmenovaný výrobce se také podílel například na vzniku společnosti Airbus nebo na vývoji legendárního letounu Concorde. Letoun ATR byl poprvé představen roku 1985 na jihofrancouzském letišti Toulouse. Letadlo se vyrábí ve dvou verzích, 42 (varianty -300, -400 a -500) a 72 (varianty -200, -210 a -500). Menší verze „42“ pojme až 50 cestujících, větší verze „72“ pak 74 cestujících. Obě varianty jsou soustředěny pouze na ekonomickou třídu v rozložení sedadel 2-2. Obě tato letadla provozoval i tuzemský dopravce ČSA. Ten se však v roce 2019 zbavil všech zbývajících letounů menší verze „42“ a lety operuje jen s většími verzemi, kterých má ve flotile celkem 5. V kokpitu letadla najdete převážně budíky. Ačkoli nové verze tohoto letadla již obsahují plně zdigitalizované kokpity, těchto nových letadel zatím moc není.
Jak rozpoznat tento typ letadla od letounu Bombardiera Dash8? ATR má na rozdíl od kanadského letounu podvozek umístěný v trupu. V porovnání s Dashem také ATR působí více nafoukle a není tak dlouhé. Dalším hlavním znakem může být jeho čumák, který na rozdíl od Bombardieru není špičatý, ale zaoblený. V Praze můžete tento letoun potkat, krom v barvách ČSA, také v nátěru aerolinek Tarom nebo Air Serbia.
Doufáme, že jste se o letadlech zas něco nového přiučili. Pokud vás napadají další otázky týkající se nejen tohoto tématu, neváhejte se na ně zeptat v naší diskuzi. Pokud jste nezaznamenali první a druhý díl této série, doporučujeme si je přečíst pro maximální rozšíření vašich leteckých obzorů. Už nyní jste na skvělé cestě stát se pravými planespottery.
Máš aktuálnější informace nebo chceš text doplnit?
Navrhni úpravu textu