5.7.2019

Jak poznat typ letadla, díl první: úzkotrupá letadla

Chtěli byste se ukázat před svými polovičkami a přáteli, už nikdy nebýt úplně mimo v partě leteckých fanoušků? Staňte se plane spottery! Přečtěte si náš krátký návod a naučte se rozeznávat všechny základní typy letadel během pár minut. Už nikdy se vám tak nestane, že budete nastupovat na palubu nebo na letišti pozorovat letadla, aniž byste hned věděli, o jaké letadlo se jedná.

Nejdřív si vysvětlíme rozdíly mezi letadly Airbus a Boeing, na obrázcích si ukážeme 5 základních rozdílů, jak je od sebe rozeznat. Poté si rozebereme nejčastější úzkotrupé, tj. „ty menší“ letouny obou výrobců trochu víc dopodrobna. Konkrétně se můžete těšit na Airbus A319, A320, A321, Boeing 737 a Boeing 757. V příštím díle, který vyjde v našem magazínu již za pár dní, vás pak čeká detailní analýza širokotrupých letadel. Tak jdeme na to!

Airbus vs. Boeing

✈ Čumák

Jak poznat typ letadla, díl první: úzkotrupá letadla
Zakulacený nos Airbusu A320 nalevo, špičatý nos letounu Boeing 737 napravo.

Základními rozdíly mezi oběma typy letadel je jejich čumák. Kulatý čumák Airbusu, jenž připomíná čumák buldoka, se na první pohled liší od dlouhého a špičatého čumáku Boeingu, podobného žraločímu nosu. Neplatí to nutně u všech jejich typů, ale například nejběžnější letouny Airbus A320 a Boeing 737 tak hravě rozeznáte.

✈ Okno kokpitu

Jak poznat typ letadla, díl první: úzkotrupá letadla
Typické airbusácké okno kokpitu nalevo, nepravidelné špičaté okno Boeingu napravo.

Druhým spolehlivým rozdílem mezi letouny je tvar krajních oken kokpitu. U Airbusu mají tvar čtverce s jedním useknutým rohem, u Boeingu je okno ve tvaru nepravidelného špičatého čtyřúhelníku. Tento rozdíl Vám téměř vždy pomůže zjistit, zda je dané letadlo Airbus nebo Boeing.

✈ Motor

Jak poznat typ letadla, díl první: úzkotrupá letadla
Kulatý motor Airbusu A320 nalevo, zploštělý motor Boeingu 737 napravo.

Dalším rozdílem mezi těmito letadly je tvar motoru, když motor Airbusu A319, A320 i A321 je téměř dokonale kulatý, zatímco Boeing rodiny 737 má u velké části své flotily motor v dolní části zploštělý.

✈ Vzdálenost mezi výškovkou a ocasem

Jak poznat typ letadla, díl první: úzkotrupá letadla
Vzdálenost mezi koncem výškovky a koncem ocasu je delší u Airbusu nalevo, než u Boeingu napravo.

Největším rozdílem v zadní části letadla je vzdálenost mezi koncem výškovky a koncem ocasu letadla. Zatímco u Boeingu 737 výškovka končí téměř na samém konci ocasu, Airbus A320 má tuto vzdálenost výrazně větší.

✈ Winglety

Jak poznat typ letadla, díl první: úzkotrupá letadla
Nalevo winglety ve tvaru písmene T, typické pro Airbus, napravo velké winglety zahnuté vzhůru patřící Boeingu 737.

Winglety jsou špičky křídel, zahnuté anebo rozvětvené, slouží ke snížení odporu při letu. Různé typy, případně absence wingletů, bývaly lehce viditelným rozdílem mezi letadly Airbusu a Boeingu, bohužel v poslední době to není rozdíl úplně spolehlivý. Boeing dříve winglety nepoužíval vůbec a následně jako první zavedl výrazné winglety zahnuté směrem vzhůru. Posledních několik let (nejnovější Boeingy 737 NG a „populární“ 737 MAX) jsou pak křídla osazena výraznými winglety směřujícími nahoru i dolů, které trochu vytvářejí dojem roztřepeného křídla. Pro Airbus byly vždy typické malé winglety ve tvaru T a před několika lety přešel po vzoru Boeingu na výrazné winglety směrem vzhůru.

Jak poznat typ letadla, díl první: úzkotrupá letadla
Nový typ wingletů patřící Boeingu 737 MAX

Aktuálně tedy platí:

  • žádné winglety = velmi starý Boeing
  • malé winglety ve tvaru T = starší Airbus
  • výrazné winglety zahnuté vzhůru = středně starý Boeing NEBO poměrně nový Airbus
  • výrazné winglety nahoru i dolů = nejnovější Boeingy 737

Úzkotrupá letadla

Letadla označovaná jako úzkotrupá jsou ta, která mají maximálně 6 sedaček v jedné řadě, oddělené pouze jednou uličkou. Trup je užší než 4 metry. Úzkotrupými letadly od francouzské firmy Airbus jsou A319, A320, A321 + nově Airbus A220, kterému se v tomto článku věnovat nebudeme. Americký výrobce Boeing má ve své úzkotrupé flotile středně velkých letadel letouny rodiny 737 a 757. Z těchto letadel můžete na obloze a na letišti nejčastěji vidět Airbus A320 a Boeing 737, jejich konstrukce jsou velmi podobné. Oba tyto letouny jsou ale ukázkovými případy popsanými v první části tohoto článku, proto je teď už určitě hravě rozeznáte.

✈ Airbus A320

Jak poznat typ letadla, díl první: úzkotrupá letadla

A320 je mezi airbusáckou flotilou ukázkovým případem popsaným v první části tohoto článku, takže má čumák jako buldok, čtvercová krajní okna kokpitu s useknutým rohem, kulatý motor, konec výškovky značně odsazený od konce ocasu a křídla zakončená velice drobnými winglety do tvaru T. Má dvoje dveře a dva okenní nouzové východy.

✈ Boeing 737

Jak poznat typ letadla, díl první: úzkotrupá letadla

Boeing 737 je letadlo, se kterým většina z nás cestuje suverénně nejčastěji, co se Boeingu týče. Je ukázkovým příkladem popsaným v první části tohoto článku, takže má nos jako žralok, krajní okna kokpitu kopírují tvar nepravidelného špičatého čtyřúhelníku, motor je zespoda zploštělý, konec výškovky se téměř dotýká konce ocasu a winglety být mohou i nemusí. Má dvoje dveře a počet okenních nouzových východů se odvíjí od verze a kapacity letadla. V nejčastěji používané verzi, Boeing 737-800, má okenní východy dva.

✈ Airbus A319

Jak poznat typ letadla, díl první: úzkotrupá letadla

Airbus A319 je letadlo, které je prakticky stejné jako Airbus A320, s tím rozdílem, že je podstatně kratší. Poznávacím znamením může být kromě délky také počet okenních nouzových východů, zpravidla mají na každé straně trupu pouze jeden.

✈ Airbus A321

Jak poznat typ letadla, díl první: úzkotrupá letadla

Airbus A321 je letadlo, které je na první pohled také velmi podobné Airbusu A320, ale na rozdíl od něj je delší a má čtvery dveře. Jestliže tedy uvidíte podezřele dlouhý Airbus A320 se čtvermi dveřmi, jde téměř 100% o Airbus A321. Stejně jako Airbus A320, i A321 se dříve vyráběla s malými winglety ve tvaru T, ale nyní se už můžete u nových letadel setkat i s výraznými winglety alá Boeing.

✈ Boeing 757

Jak poznat typ letadla, díl první: úzkotrupá letadla

Boeing 757  je letadlo, které je svou velikostí i tvarem trupu velmi podobné Airbusu A321. Obě letadla mají vevnitř rozložení sedaček 3-3, takže jejich trup se vzhledem k jejich délce zdá velmi úzký. Rozlišení obou letadel bylo dříve jednoduché díky wingletům (žádné nebo velké winglety = Boeing, winglety ve tvaru T = Airbus). Tento rozdíl už bohužel neplatí úplně spolehlivě, takže se musíme podívat na další odlišnosti. Jedním z nich je počet dveří, když Airbus A321 má čtvery dveře, Boeing 757 má dveře pouze troje. Boeing 757 můžeme poznat také podle netradičního tvaru čumáku, který připomíná hlavu delfína. Spolehlivým rozlišovacím znakem je samozřejmě také tvar oken kokpitu.

TIP: Pokud vás zajímá více o těchto okřídlených fešácích, chtěli byste se s námi podělit o další spolehlivé rozlišovací znaky anebo máte jakýkoliv dotaz ohledně letectví a cestování, neváhejte nám napsat v naší diskuzi 🙂

A příště o širokotrupých obrech!

3
Zapoj se do diskuze

avatar
2 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
Jirka Spolek - www.zaletsi.czDavidValentin Recent comment authors
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Valentin
Host
Valentin

dobrý clanok pre aviation freaks / junkies /

David
Host
David

Do clanku bych zaradil taky Embraer E170/175/190/195 a taky nove varianty E-2, a pak take Bombardier CSeries (A220) a taky treba Suchoj Superjet. Letadla se docela casto objevuji treba v Praze.

GeorGo
Admin

To už je opravdu pro fajnšmekry, ale zkusíme něco takového ještě napsat. 🙂

Chviličku prosím, zaletsi.cz pro Vás vyhledává tu nejlevnější letenku ;)