Velké propouštění u leteckých dopravců
29.4.2020

Velké propouštění u leteckých dopravců

Koronavirová krize se pomalu uklidňuje, ale nechává za sebou ohromné následky. Nejenže se světové ekonomiky propadly o řadu let zpět a vše, tedy kromě ropy, se zdražuje, ale také spousty lidí přichází o své pracovní pozice. V letectví tomu bohužel není jinak. Toto odvětví bylo a je pandemií zasaženo asi úplně nejvíce a u leteckých dopravců se teď z finančních důvodů chystá velké propouštění. Tato opatření se netýkají jen pilotů a stewardů, nýbrž veškerého leteckého personálu (např. i plánovačů leteckých tratí a posádek, mechaniků či marketingových agentů). Pojďme se společně podívat, kteří letečtí dopravci musí k těmto nepopulárním krokům přistupovat.

British Airways

Vlajková aerolinka Velké Británie, British Airways, oznámila, že se v rámci restrukturalizace chystá propustit až 12 000 zaměstnanců. V ohrožení jsou mimo jiné i pilotní pozice. Do konce května mají všichni piloti britských aerolinií snížený plat o 50 %. Aerolinka začala jednat o propuštění zhruba 800 pilotů z celkových 4 500. British Airways začátkem tohoto měsíce uvedly, že uzavřely dohodu s odbory o pozastavení platů více než 30 000 zaměstnanců v řadách palubních průvodčích a pozemního personálu. British Airways jsou členem skupiny IAG Group. Ta dále vlastní aerolinky Iberia, Vueling nebo irský Aer Lingus. U těchto aerolinek se zatím žádné větší propouštění neplánuje.

Velké propouštění u leteckých dopravců

Lufthansa

Také tato druhá největší evropská aerolinka se rozhodla započít podobná nouzová opatření. Přibližně 700 z 763 letadel Lufthansy bylo dočasně vyřazeno z provozu. Letecká společnost také rapidně zkrátila pracovní dobu 87 000 svých zaměstnanců z celkových 135 000. Podle agentury Reuters Lufthansa oznámila výpovědi celkem 3 000 zaměstnanců v administrativním odvětví.  Velké propouštění se také dotklo i dalších leteckých dopravců ze skupiny Lufthansa Group. Rakouský Austrian propustí 700 až 800 zaměstnanců. Nízkonákladová společnost Germanwings ukončila provoz úplně, uzemnila všech svých 30 letadel a propustila 1 400 zaměstnanců.

Velké propouštění u leteckých dopravců

SAS

Minulý týden severoevropská aerolinka SAS oznámila, že hodlá propustit až 5 000 lidí, tedy téměř 40 %  svých zaměstnanců. Pracovní místa budou uvolňována po celé síti bází aerolinky. Přibližně 1 900 míst bude uvolněno ve Švédsku, 1 300 v Norsku a 1 700 v Dánsku. Již minulý měsíc aerolinka dočasně pozastavila platy 10 000 zaměstnancům, tedy téměř 90 % lidí bylo bez práce. Například některé švédské letušky šly místo létání pomáhat do „první linie“, kde prováděly koronavirové testy.

Velké propouštění u leteckých dopravců

Norwegian

Jak jsme informovali již dříve, Norwegian potvrdil, že jeho čtyři dceřiné společnosti vstoupily do insolvence. Dohromady zaměstnávaly více než 4 000 pilotů a palubních průvodčích v Dánsku a Švédsku,  Zatímco mzdy zaměstnanců jsou v Norsku hrazeny vládou, pro zaměstnance poboček v Dánsku a Švédsku toto neplatí. V důsledku toho neměla aerolinka jinou možnost než vyhlásit stav insolvence u tří dceřiných společností v Dánsku a jedné ve Švédsku. Tento krok ovlivnil celkem 1 571 pilotů a 3 134 palubních průvodčí.

Velké propouštění u leteckých dopravců

Icelandair

Islandská letecká společnost Icelandair se momentálně, jako každá další aerolinka, potýká s finančními problémy. Hledá proto řešení jak udržet finanční hotovost na účtu společnosti. Vzhledem k tomu, že mzdové náklady jsou nyní největší nákladovou položkou, rozhodla se aerolinka propustit 2 000 zaměstnanců. Zbylí zaměstnanci nyní pracují pouze na poloviční úvazek za snížených finančních podmínek.

Velké propouštění u leteckých dopravců

Letiště Václava Havla

Jak praví české přísloví ,,bez práce nejsou koláče“, lze si tedy logicky domyslet, že pokud na tom finančně dobře nejsou aerolinky, které nelétají, letiště na tom budou podobně. Není tedy divu, že se začalo propouštět i v letištních budovách. Letiště v pražské Ruzyni propustí koncem května až 450 zaměstnanců z celkových 2 900 lidí.

Velké propouštění u leteckých dopravců

Za jak dlouho, podle vás, začnou propouštět tuzemské aerolinky ČSA a Smartwings?

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Zpětné vazby
Ukázat všechny komentáře
Chviličku prosím, zaletsi.cz pro Vás vyhledává tu nejlevnější letenku ;)