Těžká doba letectví – řada aerolinek míří do insolvence
27.4.2020

Těžká doba letectví – řada aerolinek míří do insolvence

Aktualizováno 24.4.2020 – 13:30

Koronavirová pandemie stále trvá a kromě lidských obětí přibývají i ty letecké. Kvůli uzavřeným hranicím mnoha států a podobným restrikcím by každý dokázal odhadnout, že tato doba nebude pro aerolinky lehká. Téměř většina leteckých dopravců uzemnila na několik týdnů většinu svých letadel. První odhady počítaly s alespoň částečným obnovením provozu během května. Avšak i tento scénář zatím mizí v nedohlednu. Aerolinky zažádaly o finanční pomoc stát, ale ne všem bylo vyhověno tak, aby z této podpory udržely společnost v nezbytném chodu, a spadly do insolvence. Například dopravce Singapore Airlines dostal od státu cca 13 000 Kč za každé sedadlo v každém letadle na všech linkách, které byly v důsledku restriktivních opatření zrušeny. Ale zdaleka ne každá aerolinka má takové štěstí jako tento asijský dopravce…

Braathens Regional Airlines (BRA)

Společnost Braathens Regional Airlines byla založena v roce 2016 spojením aerolinek Malmö Aviation a Sverigeflyg. Jejím cílem bylo nabídnout novou originální značku na švédském regionálním trhu. BRA nemá AOC (osvědčení leteckého dopravce) a ani nevlastní žádné letadlo, jedná se o tzv. virtuální společnost.  To znamená, že normálně prodává letenky na své lety jako normální aerolinka, ale využívá kapacity svých sesterských společností Braathens Regional Airways a Braathens Regional Aviation.

Na začátku dubna 2020 společnost BRA pozastavila všechny lety, původně do 31. května, nyní na dobu neurčitou.  Reagovala tak na prudký pokles poptávky a doporučení švédské vlády o omezení cestování. Aerolinka požádala 6. dubna 2020 u soudu o restrukturalizaci dluhu a finanční pomoc. Letecká společnost propustila téměř všech 600 zaměstnanců. Sesterské aerolinky z úsporných důvodů vyřadily všechna svá čtyřmotorová proudová letadla. Je tedy jen otázkou, jak dlouho bude aerolinka bez zaměstnanců a letadel existovat.

Těžká doba letectví - řada aerolinek míří do insolvence

South African Airways

South African Airways je státní letecká společnost Jihoafrické republiky. Aerolinka sídlí na letišti OR Tambo International Airport v Johannesburgu. Svými 40 letadly létá do více než 40 vnitrostátních a mezinárodních destinací po celé Africe, Asii, Evropě, Severní Americe, Jižní Americe a Oceánii.  Dopravce se připojil k alianci leteckých dopravců Star Alliance v dubnu 2006. Stal se tak vůbec prvním africkým dopravcem, který získal členství v některé ze tří leteckých aliancí.

Ačkoli po přečtení tohoto shrnutí vypadá vše dobře, opak je zde pravdou. Aerolinka se delší dobu potácí v dluzích. Kvůli poměrně starým letadlům a nízké kvalitě nabízených služeb dávají zákazníci přednost na dálkových trasách raději jiným dopravcům. Na letech po africkém kontinentu zas není tento dopravce schopen konkurovat cenám nízkonákladových aerolinek.  South African nedávno oznámil úmysl o vyřazení nejstaršího typu letadla ve flotile – Airbusu A340 a jeho nahrazení novými Airbusy A350. Zdá se však, že tento krok přišel už příliš pozdě. Vláda Jihoafrické republiky sdělila, že leteckou společnost dále finančně nepodpoří. Aerolince tak vláda podepsala ortel. South African propustí na konci dubna všech 4 700 zaměstnanců a prodá všechna svá aktiva pro zisk kapitálu na vyplacení mezd. Zde je tedy téměř jisté, že aerolinka koncem dubna přestane existovat.

Těžká doba letectví - řada aerolinek míří do insolvence

Virgin Australia

Virgin Australia je jednou z největších leteckých společností působící na australském kontinentu. Podle velikosti flotily je také největší společností holdingu Virgin. Aerolinka vznikla 31. srpna 2000 jako Virgin Blue, kdy se dvěma letadly obsluhovala pouze jednu linku z Brisbane do Sydney. Po krachu Ansett Australia v září 2001 se zní však náhle stala hlavní vnitrostátní letecká společnost v Austrálii. Síť destinací letecké společnosti se od té doby rozrostla o 42 destinací v Austrálii, Tasmánii nebo také Polynésii. Letiště v Brisbane, Melbourne a Sydney aerolinka udělala svými hlavními přestupními uzly.

Přestože se letecké společnosti na první pohled zdánlivě dařilo, její dluhy dosáhly téměř 5 miliard dolarů. Australská vláda tak odmítla aerolinku v této těžké situaci finančně podpořit, jelikož by nebyla schopná svůj dluh státu v budoucích letech splatit. Nebudeme zachraňovat aerolinku s velkými zahraničními akcionáři, kteří mají dostatečně hluboké kapsy a patří jim 90 % akcií.“ uvedl ministr financí Josh Frydenberg. Virgin Australia oznámila ve své zprávě pro burzu, že neuspěla se žádostí o státní podporu v hodnotě $890 milionů USD (22,6 miliard Kč) a tak vstoupila dobrovolně do insolvence. Toto se ovšem nelíbí australské vládě, jelikož tento krok zajistil tamější aerolince Qantas monopol. ,,Austrálie potřebuje minimálně 2 aerolinky k zajištění vzájemné konkurence.“ dodal Frydenberg. Zdali touto druhou aerolinkou bude stále Virgin Australia je teď v rukách investorů.

S finančními potížemi se potýká i hlavní aerolinka koncernu Virgin. Miliardář Richard Branson, jež vlastní mimo jiné i britskou aerolinku Virgin Atlantic, britské vládě nabídl, že za úvěr umožňující přežití aerolinky dá do zástavy svůj ostrov v Karibiku.

Těžká doba letectví - řada aerolinek míří do insolvence

Norwegian

Norwegian Air Shuttle je norská nízkonákladová letecká společnost založená roku 1993. Sídlí v norském městě Fornebu, největší leteckou základnu má na letišti v Oslu. Své lety operuje i z dalších bází na letištích v Alicante, Bangkoku, Barceloně, Bergenu, Fort Lauderdale, Kodani, Helsinkách, Gran Canarii, Londýně/Gatwicku, Los Angeles, Madridu, Málaze, New York/JFK, Palma de Mallorce, Římě/Fiumicino, Stavangeru,  Stockholmu/Arlanda, Tenerife/Jih a Trondheimu. Firma také vlastní a provozuje 4 sesterské letecké společnosti – dálkové Norwegian Long Haul, irskou Norwegian Air International, Norwegian Air Norway a britskou Norwegian Air UK.

Norwegian potvrdil, že čtyři dceřiné společnosti, které zaměstnávají více než 4 000 pilotů a palubních průvodčích v Dánsku a Švédsku, oznámily insolvenci. Zatímco mzdy zaměstnanců v Norsku jsou hrazeny vládou, pro zaměstnance poboček v Dánsku a Švédsku toto neplatí. V důsledku toho neměla aerolinka jinou možnost než vyhlásit stav insolvence u tří dceřiných společností v Dánsku a jedné ve Švédsku. Tento krok ovlivní celkem 1 571 pilotů a 3 134 palubních průvodčí. ,,Udělali jsme vše, co je v našich silách, abychom se vyhnuli tomuto rozhodnutí. Požádali jsme i o vládní podporu ve Švédska a Dánska.“ říká ředitel Norwegianu Jacob Schram. Nyní je břemeno rozhodnutí o osudu aerolinky na ramenech soudů jednotlivých zemí.

Těžká doba letectví - řada aerolinek míří do insolvence

El Al

El Al je vlajkovým dopravcem Izraele. Od svého počátečního letu z Ženevy do Tel Avivu v září 1948 se letecká společnost rozrostla na 43 letadel obsluhujících více než 50 destinací. Provozuje pravidelné vnitrostátní a mezinárodní lety z hlavního letiště Tel Avivu, Ben Gurion.

El Al se potýká od samého začátku krize s existenčními potížemi. Aerolince byla zamítnuta žádost o státní podporu, ačkoli dvěma místním konkurenčním aerolinkám, Arkia a Isair, byla podpora schválena a vyplacena. Letecká společnost dále jedná s vládou o zajištění půjčky na 345 milionů USD (8,75 miliard Kč) k udržení společnosti od insolvence. Ovšem i po šesti týdnech vyjednávání stále není jasno. Aerolinka již propustila přibližně 1 600 zaměstnanců.

Těžká doba letectví - řada aerolinek míří do insolvence

Air Mauritius

Na tento smutný seznam přibyl další letecký dopravce. Aerolinka Air Mauritius ve středu, 22. dubna, vstoupila do dobrovolné insolvence. Podle příspěvku, který dopravce zveřejnil na sociálních sítích, nebyl schopen splnit současné ani budoucí finanční závazky. Čtyřhvězdičková letecká společnost se sídlem na letišti v Port Louis na Mauriciu byla založena v roce 1967 jako výsledek společného projektu mauricijské vlády s aerolinkami BOAC a Air France. Air Mauritius byla jedinou leteckou společností, která provozovala oba nejnovější modely letadel výrobce Airbus, konkrétně A350 a A330Neo.

Těžká doba letectví - řada aerolinek míří do insolvence

Otazník také visí nad tuzemskými aerolinkami ČSA a Smartwings. Těm zatím státní podpora udělena nebyla a nejspíš ani nebude. Vláda jedná o opětovném zestátnění ČSA i pomoci v podobě odkoupení aerolinky Smartwings, která vlastní většinový podíl společnosti.

Zapoj se do diskuze

avatar
Chviličku prosím, zaletsi.cz pro Vás vyhledává tu nejlevnější letenku ;)