Záletník 6: Boeing 737 MAX vzlétl jako Fénix z popela
13.12.2020

Záletník 6: Boeing 737 MAX vzlétl jako Fénix z popela

Hlavní zprávou ze světa letectví je v tomto týdnu rozhodně návrat letounu Boeing 737 MAX na oblohu v rámci provozu komerčních linek. Stalo se tak v Brazílii. Ve Spojených státech amerických se letadla na pravidelných linkách objeví v závěru prosince. Zbývá si tedy položit otázku: „Kdy se jich dočkáme v Evropě?“ Pokračujte ve čtení již šestého dílu našeho glosáře Záletník a dozvíte se více. 

Za sedmero horami, za sedmero řekami, tam někde zhruba uprostřed hlubokých luhů a hájů kotliny české, tč. promořené novým typem viru z Číny, nachází se doupě lovců levných letenek. A právě z jeho řídící věže do světa vyletěl náš „Záletník“, občasník glosující aktuální události ze světa letectví a oblasti travelu, a doletěl až k vám.

Boeing 737 MAX opět na scéně

Jako bájný pták Fénix znovu ožil letoun Boeing 737 MAX a vrátil se na oblohu. Stalo se tak dvacet měsíců po jeho definitivním uzemnění. To následovalo po dvou tragických nehodách – v říjnu roku 2018 havaroval letoun společnosti Lion Air v Indonésii a v březnu roku 2019 poté stroj Ethiopian Airlines. O návratu tohoto typu letadla na oblohu se dlouze spekulovalo a ten nakonec proběhl ještě dříve než se původně očekávalo.

První komerční let v Brazílii

Ať žije Brazílie! Prvním dopravcem, který Boeing 737 MAX nasadil na komerční lety v ostrém provozu, se stal brazilský GOL Linhas Aéreas. Tamější letecký úřad schválil návrat tohoto letounu definitivně 25. listopadu. Netrvalo dlouho a „MAX“ se skutečně objevil i na obloze. Ve středu 9. prosince byl nasazen na vnitrostátní linku mezi Sao Paulem a Porto Alegre. Jak je patrné z FlightRadaru – let stroje s označením PR-XMB se povedl. Následně byly do provozu zařazeny další dva letouny (označené PR-XMA a PR-XMC), a to na linkách mezi brazilskými městy Belo Horizonte, Brasilia, Curitiba, Florianopolis, Rio de Janeiro a Sao Paulo. Brazilský dopravce má ve své flotile celkem 7 letadel tohoto typu a v blízké budoucnosti plánuje do provozu uvést i ostatní. Hádejte jaké mají čtyři zbývající stroje označení. 🙂

Záletník 6: Boeing 737 MAX vzlétl jako Fénix z popela
První komerční let Boeingu 737-MAX po recertifikaci k jeho provozu

Návrat v USA

Velmi blízko návratu do komerčního provozu jsou letadla Boeing 737 MAX také ve Spojených státech amerických. Dokonce to dlouho vypadalo, že právě v USA se do běžného provozu vrátí jako první. Americký Federální úřad pro letectví (FAA) sice schválil jejich návrat na oblohy ještě o týden dříve, než se tomu stalo v Brazílii, ovšem zařazení do letového řádu aerolinek je plánováno až přelom kalendářního roku. American Airlines budou s „Maxy“ létat od 29. prosince na lince mezi newyorským letištěm La Guardia a Miami. Konkurenční společnost United Airlines nasadí letadla do ostrého provozu na začátku roku 2021 v Denveru a Houstonu.

Prvenství v navrácení Boeingů 737 MAX do komerčního provozu tak „Amíkům“ uteklo mezi prsty (asi jako vyslání prvních kosmonautů do vesmíru). Reálně se ale pasažéři v USA přeci jen „novým letounem“ proletěli o pár dní dříve, než byl stroj oficiálně zařazen do provozu v Brazílii. Jednalo se ovšem pouze o předváděcí let pro novináře. Ten se konal 2. prosince, odstartoval z Dallasu v Texasu a přistál o 50 minut později v Tusle ve státě Oklahoma, kde má aerolinka velkou základnu. Letu se účastnil i generální ředitel společnosti Doug Parker s manželkou. Další „lety nanečisto“ budou určeny pro palubní posádky, a to z důvodu, aby si na letadlo zvykli a získali v něj plnou důvěru.

Kdy poletíme B737-MAX v Evropě?

Návrat tohoto typu letadel na evropské nebe nyní záleží prakticky jen na Agentuře Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA), která musí vydat potřebná povolení. Recertifikace by mohla být udělena na začátku roku 2021. Už nyní se ale dá tušit, kdo bude první evropskou aerolinkou, která „Maxe“ zařadí do běžného provozu ve větším rozsahu. Pakliže tipujete Ryanair, tipujete správně. Původně měl irský nízkonákladový dopravce u výrobce letadel objednáno 135 strojů, nicméně objednávku na začátku prosince navýšil o dalších 75 letadel. Dodávka více než dvou stovek letadel by měla být dokončena do pěti let. Navíc je pravděpodobné, že Ryanair získá od Boeingu výraznou slevu. První letadla by měl Ryanair obdržet v únoru a plánuje jejich okamžité zařazení do komerčního provozu, bude-li to možné.

Na veřejnost také prosákly spekulace o tom, že Ryanair (a pravděpodobně nejen on) plánuje nová letadla označovat jako Boeing 737-8200 namísto původního označení Boeing 737 MAX 8.

Na recertifikaci strojů čeká také český dopravce Smartwings, který má ve své flotile 7 strojů. Česká aerolinka je ve velmi nedobré finanční situaci. Od výrobce nedodaných letadel nedávno získalo zpět část záloh ve výši téměř deset milionu dolarů. Taktéž po americké firmě nadále vymáhá odškodnění za nucené odstavení těchto letadel.

Poletíte B737-MAX bez obav?

Podle šéfa Ryanairu, Martina O’Learyho, se nyní jedná o nejbezpečnější letadlo na světě. Jaký je váš názor na návrat „Maxů“ na oblohu? Nastoupili byste do letadla bez obav nebo ve vás jistá nedůvěra přeci jen bude?

Americké i brazilské letecké společnosti prozatím umožňují cestujícím, kteří měli letět spoji nově operovanými tímto typem letadla a mají strach, bezplatné přebookování na jiný spoj. Uvidíme, jestli bude podobně benevolentní i Ryanair…

Přečti si i další díly našeho glosáře „Záletník“ – byla by škoda, aby Ti unikly.

A dej nám v komentářích vědět, jak se Ti líbí. 🙂

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Zpětné vazby
Ukázat všechny komentáře
Chviličku prosím, zaletsi.cz pro Vás vyhledává tu nejlevnější letenku ;)