Záletník 9: „Nové aerolinky vznikají a není jich málo“
13.1.2021

Záletník 9: „Nové aerolinky vznikají a není jich málo“

Doba pro letectví skutečně není dobrá, nicméně nové aerolinky stále vznikají. A my si ukážeme, že jich opravdu není málo. Nejvíce nových dopravců hlásí Asie, ale zajímavé zprávy přiletěly také z Jižní Ameriky, Polynésie, rovníkové Afriky, Černé Hory a ta nejčerstvější z Itálie. 

Za sedmero horami, za sedmero řekami, tam někde zhruba uprostřed hlubokých luhů a hájů kotliny české, tč. promořené novým typem viru z Číny, nachází se doupě lovců levných letenek. A právě z jeho řídící věže do světa vyletěl náš „Záletník“, občasník glosující aktuální události ze světa letectví a oblasti travelu, a doletěl až k vám.

Nově založené aerolinky

Navzdory době, která pro letectví (ale i cestovní ruch obecně) není příliš růžová, ve světě stále vznikají nové aerolinky. Každé založení nové letecké společnosti je samo o sobě velmi potěšitelnou zprávou. A my jsme v redakci během posledních týdnů zaregistrovali hned osm nových dopravců. Z pohledu českého cestovatele a reálné využitelnosti ovšem budou zajímavé nejspíše pouze dvě. To nám ale nezabrání v jejich letmém představení. Tak s chutí do toho.

Aero K

V abecedním pořadí první nově vzniklá aerolinka nese název Aero K a pochází z Jižní Koreje. Původně byla založena již v roce 2017 jako K-AIR, posléze však nezískala potřebná povolení. Došlo tedy k jejímu re-brandigu na současný název Aero-K a její letadla se měla do vzduchu vznést v březnu 2020. Jenže se objevil prevít zvaný „COVID-19“ a inaugurační lety se opět nekonaly. Rok 2020 se nachýlil ke konci a relativně nová společnost konečně od tamějších úřadů obdržela všechna potřebná povolení pro zahájení provozu (pro vnitrostátní i mezinárodní lety). Provoz samotný by dle očekávání měla zahájit na konci ledna či začátku února. Nová nízkonákladová aerolinka bude lety vypravovat z města Čchongdžu a první linka má směřovat na populární jihokorejský ostrov Jeju. Následné rozšíření sítě o mezinárodní linky by mělo zahrnovat destinace v Číně, Japonsku, na Tchaj-wanu a ve Vietnamu. Momentálně má dopravce ve své flotile jeden starší Airbus A320. Další stejné stroje by pak měl získat v letošním roce.

Burundi Airlines

Nového národního dopravce by se mohli dočkat ve středoafrickém Burundi. Tamější vláda byla při vymýšlení názvu nové společnosti velmi kreativní a zvolila jméno „Burundi Airlines“. Nový dopravce naváže na svého předchůdce Air Burundi, který byl založen roku 1971 a létal mezi roku 1975 a 2007. Tehdy byl jeho provoz dočasně pozastaven kvůli technickým problémům. Poslední záchvěv aktivity zaznamenala aerolinka v roce 2008, kdy provoz krátce obnovila. Ve flotile přitom měla pouhý jeden provozuschopný letoun (Beechcraft 1900). Pravidelně létala z hlavního města Burundi, Bujumbury, do nejbližších metropolí – Kigali ve Rwandě a na letiště Entebbe ležící poblíž Kampaly v Ugandě. O rok později svou činnosti definitivně ukončila pro neschopnost zajistit financování oprav své flotily. Později aerolinka získala čínský letoun Xian MA60, přesto se však její letadla na nebe dosud nevrátila.

EGO Airways

Zcela nová letecká společnost vznikla také na Apeninském poloostrově. Aerolinka EGO Airways již dokonce oznámila letové řády a začala prodávat první letenky. Dopravce by měl začít létat od 25. března a obsluhovat bude šestici italských měst – Bari, Catanii, Florencii, Forli, Lamezia Terme a Parmu. V červnu pak do své sítě přidá také lety do Bergama, Cagliari a Říma, čímž rozšíří počet obsluhovaných destinací na devět. Ve flotile nové aerolinky nalezneme dva letouny Embraer 190 v konfiguraci pro 100 cestujících. V nabídce jsou hned tři cestovní třídy: „Just Go“ odpovídající standardní economy class, „Private“ odpovídající byznys class a „Just Go Lounge“  – rozšířená economy.

Italský vnitrostátní trh tak v letošním roce zažije poměrně velký boom, neboť výrazné rozšíření své sítě na území Itálie již ohlásily aerolinky Ryanair i Wizz Air.

FLY CORALway

Fokus na další nově vzniklou aerolinku nás zanese do vod Tichého oceánu. Letecká společnost FLY CORALway totiž pochází z Francouzské Polynésie. Licenci k provozu letecké dopravy získala od vlády již v listopadu loňského roku a nyní získává další povolení od místního leteckého úřadu. Dle rezervačního systému aerolinky by letadla v jejím nátěru měla začít létat 14. června 2021. V plánu jsou linky z Tahiti (letiště Papeete) na Fidži (do města Nadi) a dále na Samou a ostrov Wallis. Odtamtud poté také do Nové Kaledonie (letiště Nouméa). Cílem společnosti není přímo konkurovat Air Tahiti, nýbrž zlepšit propojení frankofonních oblastí v Pacifiku. Zájemci pak mohou do aerolinky dokonce i investovat, minimální částka činí 10 milionů polynéských franků neboli cca 2,2 milionu Kč.

Záletník 9: "Nové aerolinky vznikají a není jich málo"
Plánovaná síť nového pacifického dopravce

Nella Linhas Aéreas

Nového leteckého dopravce je dočkají v Brazílii. Aerolinka Nella Linhas Aéreas plánuje zahájit svůj provoz během první poloviny letošního roku. Nyní je v procesu získávání všech potřebných povolení a licencí pro zahájení komerční přepravy. Aerolinka bude mít svou základnu v hlavním městě Brasilia a ráda by se specializovala na lety do menších měst v severovýchodní části země. Brazilský trh je vysoce konkurenční a dopravce proto vidí příležitost v regionálních linkách na dosud neobsluhovaná letiště. Rád by se etabloval také na poli nákladní dopravy. Flotilu aerolinky budou tvořit letadla ATR 72 a investoři zakoupili i jeden Boeing 737-500.

One Two Three Airlines

„Aerolinka raz, dva, tři“ je čínskou leteckou společností a svůj provoz již dokonce zahájila. Stalo se tak 28. prosince 2020, když dopravce proletěl první komerční let ze šanghajského letiště Hongqiao do Pekingu na letiště „Capital International“. Let byl obsluhován letounem čínské výroby COMAC ARJ21-700, které má aerolinka ve flotile hned dva. Za novou společností stojí nám době známý dopravce China Eastern Airlines (č. 2 na čínském trhu), který na dceřinou společnost převezl i objednávku dvaceti letadel COMAC C919. Právě OTT Airlines se v příštím roce mají stát prvním provozovatelem tohoto čínského letounu, který by měl v budoucnu konkurovat Boeingu 737 MAX a Airbusu A320neo. A pokud vás zaujal název aerolinky, tak ten nemá odkazovat na její kvalitu, nýbrž na tři principu taoismu.

Záletník 9: "Nové aerolinky vznikají a není jich málo"
Nový letoun COMAC C919

Vietravel Airlines

Vietravel Airlines je nový letecký dopravce z Vietnamu. Jedná se o dceřinou společnost vietnamské cestovní kanceláře Vietravel Corporation. Svou základnu bude mít ve městě Hue ležícím ve středním Vietnamu, odkud plánuje létat na sever do hlavního města Hanoje a také na jih do Ho Či Minova města. První letoun v podobě Airbusu A321 dopravce převzal již začátkem prosince a do dvou největších měst ve Vietnamu plánuje začít létat již během tohoto ledna. Později by se dopravce také rád zaměřil na další turisticky exponované destinace ve Vietnamu jako Danang, Da Lat, Nha Trang či Van Don. A ve fázi následující i na linky do Thajska a dalších zemí v jihovýchodní Asii. Z hlediska orientace na zákazníka by se mělo jednat o hybridní leteckou společnost, která bude kombinovat prvky nízkonákladového a klasického obchodního modelu. Celkově se jedná již o šestého vietnamského leteckého dopravce, tak uvidíme, jak se na trhu uchytí…

Záletník 9: "Nové aerolinky vznikají a není jich málo"
Nová vietnamská aerolinka a její palubní personál

2 Montenegro

A jako poslední vám představíme tu aerolinku, u níž je její využití z pohledu českého cestovatele nejpravděpodobnější. Nová černohorská letecká společnost, 2 Montenegro, by se měla stát nástupcem nedávno zkrachovalého národního dopravce Montenegro Airlines. Právě Montenegro Airlines v prosinci loňského roku ohlásila nové linky pro letní sezonu 2021, mezi nimiž se objevilo i spojení z Prahy do Podgoricy (zpáteční letenky se daly koupit za 4,5 tisíce Kč) – psali jsme o něm v „Záletníku 7“. Nový národní dopravce by měl zajistit provoz na nejdůležitějších linkách tak, aby uvolněné místo nezabrala dravá konkurence. 2 Montenegro bude v plném vlastnictví tamější vlády, která vlastního leteckého dopravce vnímá jako velmi důležitý prvek rozvoje cestovního ruchu v zemi. Po svém předchůdci převezme část pracovníků.

Uvidíme, jestli se nového spojení z Prahy do Podgoricy skutečně dočkáme, resp. jaký bude další osud černohorského národního dopravce.

Více nových aerolinek již naše radary zachytit nestihly. Pokud se ve světě v posledních týdnech „narodila“ ještě nějaká další letecká společnost, neváhejte nás v komentářích doplnit. 🙂

Přečti si i další díly našeho glosáře „Záletník“ – byla by škoda, aby Ti unikly.

A dej nám v komentářích vědět, jak se Ti líbí. 🙂

Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Zpětné vazby
Ukázat všechny komentáře
Chviličku prosím, zaletsi.cz pro Vás vyhledává tu nejlevnější letenku ;)