Aktualizace 29.4.2020. 11:06
Současná pandemická krize s sebou nese řadu nepříjemných opatření. Statisíce letů zrušeno, tisíce letadel uzemněno. Ovšem až tato situace opadne, ne všechny stroje zas vzlétnou zpět k obloze. Tento článek věnujeme letadlům, které se po koronavirové krizi již zpátky do oblak nevrátí a rozhodně si zaslouží označení „legendy“.
KLM – Boeing B747-400
Nizozemská aerolinka KLM již loni informovala o úmyslu vyřadit legendární “Královnu nebes“ z flotily. Původně se ovšem plánovalo vyřazení až na konec roku 2021. Koronavirus toto rozhodnutí značně urychlil a tak B747 opustí flotilu do konce března. KLM má ve své flotile 10 letounů Boeing B747, tři z nich jsou však součástí dceřiné nákladní společnosti, KLM Cargo. Tato letadla by měla zůstat i nadále v provozu. Zbývajících sedm je kombinace běžných variant B747-400 a kombinované varianty B747-400M. Verze -400M byla skutečně originálním kouskem. Tento typ Boeingu přepravuje všechny druhy nákladu společně s lidmi. Od malých balíků po velká zvířata, jako jsou sloni nebo koně. S tímto typem letadla KLM létali od roku 1989.
British Airways – Boeing B747-400
Největší britská letecká společnost British Airways oznámila úmysl ukončit provoz všech svých Boeingů B747-400. Tento letoun se ve flotile BA objevuje již od roku 1974, tehdy ve verzi B747-100. Pro aerolinku dosud létá 31 těchto strojů, s průměrným stářím 23 let. Legendární Jumba nejčastěji obsluhovala linky do Severní Ameriky a jižní Afriky. Aerolinka uvedla, že definitivní uzemnění těchto letadel závisí na dopadu koronavirové krize. Je tedy možné, že po zdolání nemoci se letadla znovu vrátí do oblak.
British Airways – Airbus A380
O vyřazení největších dopravních letadel světa z flotily aerolinky jsme informovali již dříve. Tehdy se jednalo “pouze“ o 6 kusů těchto čtyřmotorových obrů. Nyní British Airways posílají do Francie i zbytek flotily. Celkem 5 zbylých Airbusů A380 odletělo z londýnského Heathrow do středofrancouzkého města Châteauroux, kde budou pravděpodobně sešrotovány. V laku BA se tak nachází jen jeden poslední Airbus A380 registrace G-XLEG, který je již od 7. března odstaven na letišti v Manile na Filipínách.
Qantas – Boeing B747-400
Jedna z nejstarších světových aerolinek dnes oznámila smutnou zprávu pro všechny milovníky legendárního Boeingu B747. Qantas již tento víkend uzemní svých všech 5 strojů. Poslední let je naplánován na sobotu (28.3.) z chilského Santiaga do Sydney, kde přistane v 17:50 místního času. Původně aerolinka plánovala vyřazení až na příští rok, současná krize ovšem rozhodování urychlila. Celkem 24 Boeingů B747-400 létalo z australského kontinentu už od roku 2002. Královny nebes byly vidět v barvách Qantasu již dříve. Společnost operovala s B747 již od roku 1979, tehdy s verzí B747-200.
Virgin Atlantic – Boeing B747-400
Soumrak čtyřmotoráků pokračuje. Ze třech zbývajících komerčních aerolinek, které provozují legendární Jumba, dnes (5. května) vypadl dopravce Virgin Atlantic. Letecká společnost uzemní všech svých 7 dvoupatrových Boeingů B747-400. Ty byly společnosti postupně dodávány od roku 1997 do roku 2001. Kromě vyřazení tohoto letadla z flotily společnost ukončila svou bázi na londýnském letišti Gatwick a propustí na 3 150 zaměstnanců.
Corsair – Boeing B747-400
Francouzký letecký dopravce, který provozuje linky především do dovolenkových destinací vyřadil svá poslední Jumba B747-400. Ve flotile dopravce se nacházely celkem 4 kusy tohoto legendárního dvoupatrového Boeingu. V nátěru Corsairu tak zbyly pouze 4 letadla typu Airbus A330. Avšak vyřazené Královny nebes by mělo nahradit 5 Airbusů A330-900, které by měla aerolinka obdržet v následujících letech.
Air Transat – Airbus A310
Kanadská letecká společnost Air Transat přerušuje v dubnu všechny své lety. Původně měly Airbusy A310 létat až do konce května, ovšem díky uzemnění flotily se vyřazení značně urychlilo. Poslední let Airbusu A310 se uskuteční 31.března 2020 na lince TS293 z Manchesteru do Toronta. Air Transat má ve flotile celkem 3 tyto stroje, s průměrným věkem 29 let. Tento letoun můžete znát i z Prahy, odkud obsluhoval sezónní linku do Kanady.
Iberia – Airbus A340-600
Španělský vlajkový dopravce Iberia, který sídlí na hlavním letišti v Madridu, vyřadí všech 16 zbývajících Airbusů A340-600. Ty se ve flotile společnosti objevují od roku 2005. Aerolinka dříve také provozovala menší Airbusy A340-300, ty byly vyřazeny v roce 2016. Iberia vlastní pouze 6 těchto strojů, zbytek si pronajímá od leasingových společností. Ve flotile společnosti najdeme v zastoupení dálkových letounů už jen Airbusy A330 a A350. Stejně jako British Airways i Iberia uvedla, že definitivní uzemnění těchto letadel stojí na vývoji situace kolem nemoci způsobené koronavirem. Iberia je spolu s British Airways, Vuelingem, Levelem a Air Lingusem členem skupiny IAG Group. Ta plánuje kromě Airbusů A340 Iberie a Boeingů B747 British Airways vyřadit také několik Airbusů A330 společnosti Air Lingus a dále 20 úzkotrupých letadel typu A320.
Virgin Atlantic – Airbus A340-600
Třetí největší aerolinka Velké Británie vyřadila ze své letové flotily 2 zbývající Airbusy A340. Oba stroje byly vyrobeny v Toulouse roku 2006. Letoun registrace G-VFIT provedl svůj poslední let 8. března 2020 na lince VS412 z Lagosu na londýnské letiště Heathrow. Následující den přeletěl na domovské letiště Londýn – Gatwick. Druhý letoun, G-VWIN, vyletěl z Bridgetownu 7. března na lince VS58 do Gatwicku, kde následující ráno přistál. Nyní obě letadla čekají na další dění na letišti Bournemouth, jižně od Londýna. Virgin Atlantic provozovali celkem 19 Airbusů A340. Nyní v jejich flotile najdeme Airbusy A330-200/-300, A350-1000 a Boeingy B747-400, B787-9.
American Airlines – Boeing B767-300
American Airlines zrušily na duben nad 55 tisíc letů a z provozu odstaví 450 letadel. Ne všechny se však po konci krize vrátí zpět na oblohu. Všech šestnáct Boeingů 767, které mimochodem zajišťovaly provoz linky z Filadelfie do Prahy, bude do konce května rozebráno, nebo předěláno na nákladní verzi. Již dnes odletí do pouště na letiště Roswell v Novém Mexiku deset letadel. Z flotily zmizí i Boeingy 757. Ty budou vyřazovány postupně mezi jarem 2020 a koncem léta 2021. Aerolinka měla v plánu do konce roku vyřadit i Airbusy A330-300. Ty zatím v řadách American Airlines zůstanou dál.
Braathens Regional – Avro Rj100 a BAe 146
Kvůli krachu švédské regionální aerolinky Braathens Regional se z evropského nebe vytratí téměř všechna regionální letadla výrobce od British Aerospace. Legendární Jumbolina létala u Braathens Regional již řadu let. Letecká společnost provozovala celkem 4 Avra Rj 100 a 4 BAe 146. Aerolinka se rozloučila s těmito stroji a zároveň i se svou existencí průlety nad letištěm v Norwitchi. Tato letadla byla k vidění i v Praze, kde s nimi operovalo hned několik dopravců, například Brussels Airlines na lince z Bruselu nebo Swiss na linkách z Curychu a Ženevy. V současné době létají tyto čtyřmotorové stroje u dopravců Cityjet (3 kusy), Cobham Aviation (12 kusů) a Mahan Air (14 kusů).
Je jen otázkou, k jakému šetřícímu opatření, kvůli koronavirové krizi, sáhnou i další aerolinky. Otazník nyní visí nad Air France a jejich Airbusy A380, které plánují vyřadit do roku 2022. Dále pak pomalu dosluhují Airbusy A340 německé Lufthansy, které jsou nahrazovány moderními Airbusy A350, nebo Boeingy B757 společnosti Delta Airlines a mnoho dalších.