Saúdská Arábie

Doprava v Saúdské Arábii

Itineráře
0 vzorů
Seznamka
0 lidí

Saúdská Arábie je extrémně rozlehlá země. Pro vnitrostátní přesuny můžete využít letadla domácích aerolinek, dálkové autobusy, tři vlakové tratě nebo půjčený automobil. Pro přepravu ve městech je nejlepší možností taxi, neboť městská hromadná doprava s výjimkou velkých měst téměř nefunguje (v Džiddě a Rijádu je potom velmi chaotická). Pojďme si tedy blíže přiblížit téma: „Doprava v Saúdské Arábii“.

Letecká doprava

Saúdská Arábie je nejrozlehlejší země na Arabském poloostrově. Cestování po Saúdském království proto zabere poměrně dost času. Z hlediska jeho úspory je rozhodně nejlepší volbou využít vnitrostátních leteckých linek. Vybírat můžete z nabídky těchto leteckých dopravců:

  • Saudia = národní letecká společnost se základnami v Dammámu, Džiddě i Rijádu
    • nejhustší domácí síť
    • mnoho rotací mezi největšími městy
    • relativně vyšší ceny letenek ve srovnání s konkurence (ceny letenek na nižší tisíce Kč)
  • Flyadeal = dceřiná společnost Saudie se základnou v Džiddě
    • nízkonákladová aerolinka = nejlevnější letenky (ceny začínají na několik stokorunách)
    • základní cena letenky vždy obsahuje pouze přepravu z bodu A do bodu B
  • Flynas = nízkonákladová aerolinka se základnami Dammámu, Džiddě i Rijádu
    • lehce vyšší ceny než Flyadeal, ale stále nižší než Saudia
    • nejlepší poměr cena/hustota destinací

Vnitrostátní leteckou dopravu můžete v Saúdské Arábie využít k cestování mezi těmito městy: Abha (AHB), Al-Ahsa (HOF), Al-Baha (ABT), Al-Jouf (AJF), Al Ula (ULT), Al-Wahsa (EJH), Arar (RAE), Bisha (BHH), Burajdá (ELQ), Dammám (DMM), Dawadmi (DWD), Džidda (JED), Džizán (GIZ), Hafr al-Batin (AQI), Gurayt (URY), Hail (HAS), Medina (MED), Nadžrán (EAM), Neom (NUM), Rafha (RAH), Rijád (RUH), Sharurah (SHW), Tabuk (TUU), Taíf (TIF), Turaif (TUI), Wadi al-Duwasir (WAE), Yanbu (YNB).

Autobusová doprava

Autobusová dopravce může posloužit jako zajímavá alternativa pro přepravu mezi většími městy. Spolehnout se můžete na služby národního autobusového dopravce SAPTCO (Saudi Public Transport Company). Autokary této společnosti vás dopraví prakticky do všech větších měst na území Království.

V případě delších přesunů můžete využít nočních spojů, kdy ušetříte čas na přesun a zároveň i finance (střechu nad hlavou vám poskytne autobus). Ceny jízdenek se pohybují ve stokorunových částkách. Zakoupíte je online přímo v rezervačním systému dopravce nebo je lze zakoupit také fyzicky na autobusových nádražích (tuto možnost spíše nedoporučujeme – velké fronty, personál bez znalosti AJ atd.). Výhodou přepravy autobusem jsou zastávky s centrální polohou uvnitř města (letiště nebo vlaková nádraží leží většinou mimo centrum).

Konkrétní seating v autobuse neexistuje. Všichni cestovatelé jsou povinni projít kontrolou jízdního dokladu při opuštění čekárny (budovy nádraží) / před vstupem na parkovací plochu s autobusy. Přední část autobusu je vždy vyhrazena ženám (cestujícím s dětmi). Muži nastupují dveřmi uprostřed autobusu a je jim vyhrazena jeho zadní část. Kdo dřív přijde, volí si sedadlo jako první. Počet prodaných jízdenek odpovídá počtu sedaček, tzn. „na stojáka“ se nejezdí.

Vlaková doprava

Přestože dnes již nelze využít k železniční přepravě tzv. „Hidžázskou dráhu“, která vedla Mediny až do Damašku a bohužel byla poškozena během Druhé světové války, nalezneme na území Saúdské Arábie další tratě.

Saudi Railway Organization (SRO) provozuje trasu z Dammámu na břehu Perského zálivu do Rijádu. Vlakové soupravy, španělské provenience CAF, cestou staví také v Abrqaiqu a Hofufu. Saudi Arabia Railways (SAR) dále provozují spojení z Rijádu na sever. Trať z hlavního města do Al-Qurayyatu byla otevřena teprve v roce 2017. Využít ji můžete také k dopravě do Al Majma´ah, Qássimu (zastávka u města Burajdá), Hail a Al-Jauf. Do budoucna se počítá také s prodloužením až do Al-Hadátha na hranici s Jordánskem. Jízdenky kupujte online na stránkách vlakového dopravce – do prodeje jdou vždy 30 dnů před plánovaným datem odjezdu. S nákupem doporučujeme příliš neotálet, neboť se vlaky relativně rychle vyprodávají (k dispozici je pouze několik spojů denně). Nákup jízdenek přímo na vlakových nádražích je také možný, ale ceny jsou vyšší než v případě online prodeje.

Nejmodernější trať aktuálně spojuje Medinu s Mekkou. Vysokorychlostní dráha pojmenovaná Haramain byla otevřena teprve v roce 2018. Moderní vlakové soupravy staví taktéž v Džiddě, na letišti Krále Abdulazize (Džidda) a v „King Abdullah Economic City“. Jízdenka zakoupíte na webu dopravce a opět doporučujeme jejich včasný nákup.

Cestování vlakem po Saúdské Arábii je komfortní. Nevýhodou jsou vyšší ceny a také nutnost plánovat cestu dostatečně předem (existuje málo spojení a jejich kapacita je také omezena). Další zajímavé informace o vlakové dopravě v Saúdské Arábii naleznete na webu Seat61.

Půjčení auta

Pokud plánujete Saúdskou Arábii procestovat po vlastní ose, bude vlastní auto nejkomfortnější variantou. Nehledě na skutečnost, že v některých místech se bez auta de facto neobejdete a zůstala by vám zcela skryta. V zásadě lze asi shrnout, že týdenní itinerář po ose Rijád – Džiddda – Medina – Al Ula – Rijád zvládnete i bez káry, ale pro další cesty bude vlastní vozidlo více než vítaným pomocníkem pro poznávání rozlehlé země.

Prakticky na všech mezinárodních letištích (samozřejmě i na domácích, jen s omezenou nabídkou zprostředkovatelů i vozů) naleznete globální autopůjčovny: Avis, Alamo, Budget, Enterprise, Europcar, Hertz či Sixt. Nabídku dostupných vozů si snadno ověříte v našem srovnávači. Využít ale můžete i některé z lokálních autopůjčoven, mezi něž se řadí Hanco, Key, Telgani či Yelo (dříve známá jako Al Wefaq). Zajímavou alternativou může být i car-sharing, který začal fungovat i v Království. Na jaře roku 2022 začala vstoupila na trh s peer-to-peer pronájmem společnost Ekar.

Při pronájmu vozu si dejte pozor na denní limit kilometrů. V základní sazbě ho mají téměř všechny autopůjčovny limitovaný na 250-300 km/den. A to je v Saúdské Arábii skutečně extrémně málo. Plánujete-li podniknout road-trip, spíše si doplaťte neomezený počet najetých kilometrů (v případě doplácení za každý ujetý kilometr nad povolený limit byste se mohli nepěkně orosit). A nezapomeňte si přibalit také mezinárodní řidičský průkaz.

Ceny pohonných hmot jsou v Saúdské Arábie směšně levné. Přestože v posledních letech došlo k téměř 100% nárůstu cen benzínu, stále vás jeden litr paliva vyjde na cca 2 SAR (+- 13 Kč).

Taxi

K přepravě z letiště či nádraží, která často leží na periferii velkých měst (čest některým autobusovým výjimkám), do centra města nebo prakticky kamkoliv po urbánních oblastech můžete využít klasické taxíky. Doba pokročila již také v Saúdské Arábii a nemusíte spoléhat na nahánění „drožkařů“ přímo na místě. Využijte aplikace Uber nebo Careem (arabská obdoba nám dobře známého Boltu). Právě online objednání doporučujeme zejména z těchto důvodů: předem jasná cena (nižší než „na ulici“), řidiči často neumí AJ (těžká komunikace nad cílovou destinací). Základní cena často startuje na 5 SAR a každým najetým kilometrem se o 2 SAR zvyšuje. Vzdálenosti jsou ale často velké a není neobvyklé po větších městech rámci přesunu urazit několik desítek kilometrů.

Městská doprava

Systém městské hromadné dopravy je v Saúdské Arábie dalo by se říci „v plenkách“. Saudi Public Transport Company (SAPTCO) provozuje autobusy ve velkých městech jako Dammám, Džidda, Medina, Mekka a Rijád. Saúdové MHD téměř nepoužívají, v autobusech povětšinou jezdí pouze námezdní pracovníci ze zemí jihovýchodní Asii a Afriky. Systém dopravy je pro cizince lehce chaotický, jízdní řády nepřesné a frekvence spojení relativně řídká. Lístky na autobusy se kupují u řidiče ve formě dobíjení tzv. „smart karty“. Její pořizovací náklad je 10 SAR a každé samostatná jízda následně stojí další 3 SAR.

Již brzy by v Rijádu mělo být otevřeno metro! Megalomanský projekt se 6 linkami, 85 stanicemi a 176 kilometry tratí. První otevření části sítě bylo plánované na rok 2019. Později došlo k odložení na rok 2021, následně jaro 2022 (ani během naší návštěvy ale v provozu nebylo) a aktuálně se termín stanoven na rok 2023. Zajímavostí je, že na stavbě se podíleli také Češi. Tuzemská firma Passangera měla na starosti digitalizaci dopravy – od zajištění wifi přes monetizační kanály až po monitorovací zařízení. Nebude se ovšem jednat o první systém metra na Arabském poloostrově, již od roku 2010 funguje metro v Mekce.

Máš aktuálnější informace nebo chceš text doplnit?

Navrhni úpravu textu
Poslední aktualizace: 17. 10. 2022

Akce

Už ti letenky nikdo nevyfoukne
Nejlepší akce aerolinek jsou pryč často i během několika minut a bohužel se nikdy nedostane na každého. Nastav si naše e-mailové notifikace, stáhni si appku a o každé akci budeš zaručeně vědět jako první. Jen blázen dává svým soupeřům dobrovolně náskok, no ne? :)
Chviličku prosím, zaletsi.cz pro Vás vyhledává tu nejlevnější letenku ;)