10.6.2019

Ztráta nebo poškození odbaveného zavazadla

TIP: Máš nějaký dotaz k zavazadlům? Neváhej se zeptat v naší diskuzi, rádi poradíme. 😉

Konečně po dlouhém letu přistanete v cílové destinaci, vystojíte frontu na pasovou kontrolu a čekáte na svůj kufr u zavazadlového pásu. Nemůžete se dočkat, až vám konečně přijedou plavky s ručníkem a vy budete moci hupsnout do moře. Jenže na zavazadlo čekáte celou věčnost , trpělivost dochází, když se pás zastaví a vy víte, že je to konečná. Že už byly vyloženy všechny kufry z podpalubí vašeho letadla a že ten váš se ztratil někde v propadlišti dějin. V batůžku máte jen knížku a zbytek svačiny. Co teď?

Jak ztrátě a poškození předejít?

Nejprve si pojďme probrat, jak riziko ztráty, ale i poškození zavazadla, zmenšit. To riziko samozřejmě nikdy nebude nulové, přesto můžete osud naklonit na vaší stranu.

  • Kupte si kufr barevný nebo jinak nápadný, případně jej ozdobte výrazným páskem, ať si ho s vámi nikdo nesplete
  • Označte si kufr štítkem s vaší adresou, kontaktními údaji a destinací, kam míříte
  • Kufr mějte vždy úplně plný, skořepina kufru je tak méně náchylná na promáčknutí
  • Kufr si vyfoťte, poznamenejte si jeho značku a další poznávací znamení
  • Odbavte své zavazadlo včas
  • Nelétejte s mnoha přestupy, není-li to nezbytné

Jak ke ztrátě a poškození dojde?

Že se kufry a jejich obsah rozbíjí vinou necitlivého zacházení s nimi, a to především při nakládání a vykládání z letadla, je všem asi jasné. Jak se ale stane, že se kufr nadobro ztratí někde v letištním meziprostoru? Nejčastější příčinou je poškození nebo stržení zavazadlového štítku, který vám na kufr lepí při odbavení. Bez něj není možné zjistit, kam má zavazadlo putovat. Právě proto je tak stěžejní si kufr ještě označit sami! Dalšími příčinami ztráty může být pochybení letištního personálu, jako třeba vytisknutí chybného štítku nebo zapomenutí zavazadla na někde na jeho cestě od přepážky odbavení k letadlu.

Jak postupovat při poškození zavazadla?

Jestli vám přijede na zavazadlovém pásu kufr poškrábaný, prolomený nebo třeba bez kolečka, řešte to ihned. Nejprve si poškození vyfoťte, poté kontaktuje přepážku reklamací (baggage claim). Tam zavazadlo ukážete, předložíte vaše palubní vstupenky i se štítkem zavazadla. Vyplníte formulář a na oplátku dostanete protokol o reklamaci. Tím ale ještě není vyhráno! Po návratu domů z dovolené, nejdéle do sedmi dnů, nahlaste poškození zavazadla dopravci, se kterým jste letěli. Můžete tak učinit online anebo v papírové podobě. Přiložíte protokol o reklamaci, palubní vstupenky, fotodokumentaci poškození, určitě pomůže i fotka kufru před odletem, čili před jeho poškozením. Dopravce od vás pak kufr vyzvedne a nechá opravit, v případě neopravitelnosti vám dá kufr nový. Nemusí to být nutně dokonalá kopie, ale měl by mít podobnou velikost, kvalitu i barvu. Oprava nebo nové zavazadlo se musí vejít do částky 1250 EUR. Často se ale stává, že se dopravce snaží z celé situace vykroutit a reklamaci vám ne a ne uznat. V tom případě to rozhodně doporučujeme nevzdávat, jednou z možností je pomoc od vasenaroky.cz. Mají tým právníků, který za vás bezplatně bojuje, případně i dotlačí aerolinku k soudu. Platíte jen při výhře sporu a to poměrnou část s vyhrané částky.

Jak postupovat při ztrátě zavazadla?

Pokud u zavazadlového pásu čekáte marně a vaše zavazadlo ne a ne přijet, kontaktujte přepážku reklamací (baggage claim). Vyplníte tam formulář, zpátky dostanete protokol. Důležitý je co nejpřesnější popis vašeho kufru, včetně jeho značky, ideální je pak mít ho vyfocený. Na základě těchto informací bude zavazadlo hledáno na ztrátách a nálezech jiných letišť, dost možná bylo zapomenuto na místě odletu, možná ale také odletělo někam úplně jinam. Mezitím si nakupte všechny nutné hygienické potřeby a oblečení, ale třeba i nabíječku na mobil a další nezbytnosti. Podle Montrealské úmluvy vám aerolinka musí vše proplatit (schovávejte účtenky!), ale utrácejte přiměřeně. Oblek na míru od krejčího si nejspíš neobhájíte. Některé letecké společnosti vám dají jako záchranný balíček kartáček na zuby a čisté tričko. Jakmile se vaše zavazadlo najde, přiletí za vámi hned prvním možným letem, a nebojte, nemusíte pro něj na letiště. Přivezou vám ho až před dveře pokoje. Své zpožděné zavazadlo můžete sledovat pod tímto odkazem.

Zavazadlo, které se nenajde do tří týdnů, se považuje za nadobro ztracené. Teď máte nárok na finanční kompenzaci za kufr jako takový i jeho obsah, a to až do výše 1250 EUR (z této částky je ale nutné odečíst proplacení těch hygienických potřeb a dalších nezbytností). Hájit si svá práva a hádat se s aerolinkou o peníze můžete až dva roky zpětně, jen mezitím neztraťte reklamační protokol, palubní vstupenku a zavazadlový štítek. Pokud by se aerolinka zdráhala plnit své závazky a povinnosti, nemažte se s nimi a rovnou na ně pošlete právníky z vasenaroky.cz. Platíte jen v případě výhry, takže nic neriskujete.

Na poškození a ztrátu zavazadla se jde samozřejmě pojistit u pojišťoven, jen pečlivě zvažte, zda se vám to vyplatí.

My přejeme co nejméně problémů se zavazadly, případně hodně štěstí s vymáháním kompenzací! 🙂

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Jirka Spolek - www.zaletsi.cz
Admin

Máš nějaký dotaz k zavazadlům? Neváhej se zeptat v naší diskuzi, rádi poradíme. 😉 => https://diskuze.zaletsi.cz/

Chviličku prosím, zaletsi.cz pro Vás vyhledává tu nejlevnější letenku ;)