Ztráta nebo poškození odbaveného zavazadla
10.6.2019

Ztráta nebo poškození odbaveného zavazadla

Konečně po dlouhém letu přistanete v cílové destinaci, vystojíte frontu na pasovou kontrolu a čekáte na svůj kufr u zavazadlového pásu. Nemůžete se dočkat, až vám konečně přijedou plavky s ručníkem a vy budete moci hupsnout do moře. Jenže na zavazadlo čekáte celou věčnost , trpělivost dochází, když se pás zastaví a vy víte, že je to konečná. Že už byly vyloženy všechny kufry z podpalubí vašeho letadla a že ten váš se ztratil někde v propadlišti dějin. V batůžku máte jen knížku a zbytek svačiny. Co teď? V našem článku se dočtete, co dělat v nepříjemném případě, kdy vás potká ztráta nebo poškození odbaveného zavazadla.

Jak ztrátě a poškození zavazadla předejít?

Nejprve si pojďme probrat, jak riziko ztráty, ale i poškození zavazadla, zmenšit. To riziko samozřejmě nikdy nebude nulové, přesto můžete osud naklonit na vaší stranu.

  • Kupte si kufr barevný nebo jinak nápadný, případně jej ozdobte výrazným páskem, ať si ho s vámi nikdo nesplete
  • Označte si kufr štítkem s vaší adresou, kontaktními údaji a destinací, kam míříte
  • Kufr mějte vždy úplně plný, skořepina kufru je tak méně náchylná na promáčknutí
  • Kufr si vyfoťte, poznamenejte si jeho značku a další poznávací znamení
  • Odbavte své zavazadlo včas
  • Nelétejte s mnoha přestupy, není-li to nezbytné

Jak ke ztrátě a poškození zavazadla dojde?

Že se kufry a jejich obsah rozbíjí vinou necitlivého zacházení s nimi, a to především při nakládání a vykládání z letadla, je všem asi jasné. Jak se ale stane, že se kufr nadobro ztratí někde v letištním meziprostoru? Nejčastější příčinou je poškození nebo stržení zavazadlového štítku, který vám na kufr lepí při odbavení. Bez něj není možné zjistit, kam má zavazadlo putovat. Právě proto je tak stěžejní si kufr ještě označit sami! Dalšími příčinami ztráty může být pochybení letištního personálu, jako třeba vytisknutí chybného štítku nebo zapomenutí zavazadla na někde na jeho cestě od přepážky odbavení k letadlu.

Jak postupovat při poškození zavazadla?

Jestli vám přijede na zavazadlovém pásu kufr poškrábaný, prolomený nebo třeba bez kolečka, řešte to ihned – poškozené zavazadlo reklamujte. Nejprve si poškození vyfoťte, poté kontaktuje přepážku reklamací (baggage claim). Tam zavazadlo ukážete, předložíte vaše palubní vstupenky i se štítkem zavazadla. Vyplníte formulář a na oplátku dostanete protokol o reklamaci. Tím ale ještě není vyhráno! Po návratu domů z dovolené, nejdéle do sedmi dnů, nahlaste poškození zavazadla dopravci, se kterým jste letěli. Můžete tak učinit online anebo v papírové podobě. Přiložíte protokol o reklamaci, palubní vstupenky, fotodokumentaci poškození, určitě pomůže i fotka kufru před odletem, čili před jeho poškozením. Dopravce od vás pak kufr vyzvedne a nechá opravit, v případě neopravitelnosti vám dá kufr nový. Nemusí to být nutně dokonalá kopie, ale měl by mít podobnou velikost, kvalitu i barvu. Oprava nebo nové zavazadlo se musí vejít do částky 1 250 €.

Často se ale stává, že se dopravce snaží z celé situace vykroutit a reklamaci vám ne a ne uznat. V tom případě to rozhodně doporučujeme nevzdávat, jednou z možností je pomoc od společnosti Claimcloud. Mají tým právníků, který za vás bezplatně bojuje, případně i dotlačí aerolinku k soudu. Platíte jen při výhře sporu a to poměrnou část s vyhrané částky.

Jak postupovat při ztrátě nebo zpoždění zavazadla?

Zpožděné zavazadlo

Pokud u zavazadlového pásu čekáte marně a vaše zavazadlo ne a ne přijet, kontaktujte přepážku reklamací (baggage claim). Vyplníte tam formulář, zpátky dostanete protokol. Důležitý je co nejpřesnější popis vašeho kufru, včetně jeho značky, ideální je pak mít ho vyfocený. Na základě těchto informací bude zavazadlo hledáno na ztrátách a nálezech jiných letišť, dost možná bylo zapomenuto na místě odletu, možná ale také odletělo někam úplně jinam. Mezitím si nakupte všechny nutné hygienické potřeby a oblečení, ale třeba i nabíječku na mobil a další nezbytnosti. Podle Montrealské úmluvy vám aerolinka musí vše proplatit (schovávejte účtenky!), ale utrácejte přiměřeně. Nikde není přesně stanoveno, jaké částky vám aerolinka proplatí (maximální souhrnná částka je stanovena na 1 250 €) – smysluplné výdaje související se zpožděním zavazadla bývají uznány bez obstrukcí. Např. oblek na míru od krejčího si ale nejspíš neobhájíte. Některé letecké společnosti vám dají jako záchranný balíček kartáček na zuby a čisté tričko.

Jakmile se vaše zavazadlo najde, přiletí za vámi hned prvním možným letem, a nebojte, nemusíte pro něj na letiště. Přivezou vám ho až před dveře pokoje. Své zpožděné zavazadlo můžete sledovat.

Definitivně ztracené zavazadlo

Zavazadlo, které se nenajde do tří týdnů, se považuje za nadobro ztracené. Za ztracené zavazadlo můžete požadovat náhradu ve formě finanční kompenzace za kufr jako takový i jeho obsah, a to až do výše 1 250 € (z této částky je ale nutné odečíst proplacení těch hygienických potřeb a dalších nezbytností). Hájit si svá práva a hádat se s aerolinkou o peníze můžete až dva roky zpětně, jen mezitím neztraťte reklamační protokol, palubní vstupenku a zavazadlový štítek. Pokud by se aerolinka zdráhala plnit své závazky a povinnosti, nemažte se s nimi a rovnou na ně pošlete právníky ze společnosti Claimcloud. Platíte jen v případě výhry, takže nic neriskujete.

Na poškození a ztrátu zavazadla se jde samozřejmě pojistit u pojišťoven, jen pečlivě zvažte, zda se vám to vyplatí.

PS: Potkalo vás zpoždění letu nebo byl váš let dokonce zrušený? Podívejte se na náš další článek věnovaný právě tomuto tématu.

My přejeme co nejméně problémů se zavazadly, případně hodně štěstí s vymáháním kompenzací! 🙂

Máš aktuálnější informace nebo chceš text doplnit?

Navrhni úpravu textu
Poslední aktualizace: 13. 4. 2021
1 Komentář
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Zpětné vazby
Ukázat všechny komentáře
Chviličku prosím, zaletsi.cz pro Vás vyhledává tu nejlevnější letenku ;)