Důležité rozhodnutí, které už několik týdnů viselo na vlásku, se zřejmě blíží. Ve středu 13.5. by dle agentury Reuters měla Evropská komise vydat pokyny, podle kterých by aerolinka byla v případě zrušení letu oprávněna místo vrácení peněz nabízet voucher na letenku. Postup by tak byl velmi podobný jako třeba u cestovních kanceláří.
Podmínky voucheru
Nejpravděpodobnějším řešením je, že letecké společnosti budou moci vystavit voucher s platností nejméně 1 rok. Pokud by cestující nemohli nebo nechtěli voucher na letenku využít, budou moci po roce od jeho vystavení požádat o vrácení peněz.
Poukazy by také měly garantovat poskytnutí stejné služby v budoucnosti, tj. vystavení letenky do původní destinace na pozdější termín. To by mělo platit bez ohledu na tarifní podmínky i v případě, že cena letenky bude vyšší. Reálně si to však v mimořádně složitém systému letenek nedokážeme příliš představit.
Komise současně vyzývá státy, aby se za vouchery zaručily, aby v případě krachu aerolinek nezbyl černý petr cestujícím. Vzhledem k tomu, že situace v mnohých aerolinkách je dost nahnutá, tento bod bude dost možná nejvíce problematický.
V Evropské unii je kladen extrémní důraz na ochranu spotřebitele, a proto cestující zřejmě nebudou povinni vystavený voucher přijmout. Motivovat by je k tomu však měla právě záruka státu a také garance, že budou moci později voucher vyměnit za letenku bez ohledu na její aktuální cenu.
Přijdou další změny?
Pokud bude rozhodnutí vydané v navrhovaném znění, aerolinkám to zřejmě příliš nepomůže. Téměř jistě totiž bude drtivá většina cestujících nadále požadovat vrácení peněz. Aerolinky s tímto řešením určitě spokojeny nebudou, a proto se můžeme v budoucnosti dočkat další změny podmínek. Rozhodně neočekáváme, že by aerolinky začaly ze dne na den zase posílat peníze těm, kdo voucher nepřijme;.
Evropská komise se tak v podstatě pouze chystá potvrdit své původní stanovisko z 18.3., podle kterého nemají aerolinky právo klientům vouchery nutit. K jejich přijetí by je měly motivovat zejména zvýhodněnými podmínkami, aby si cestující sami zvolili voucher za pro ně nejvýhodnější variantu.
A co na navrhované řešení říkáte vy? Přijali byste takovýho státem garantovaný voucher, nebo nadále zastáváte názor, že prachy jsou prachy? 🙂