11.7.2019

Kompenzace za zpoždění či zrušení letu

TIP: Není ti z toho Nařízení něco jasné? Zeptej se ostatních cestovatelů v diskuzi => https://diskuze.zaletsi.cz/

Každý se jednou dostane při cestování do nějaké nepříjemné situace. Ať už se na odletové tabuli začne objevovat nekonečné zpoždění, aerolinka zruší váš let nebo Vám je odepřen nástup na palubu z důvodu nedostatku volných míst v letadle, ve všech těchto případech máte za určitých podmínek nárok na kompenzaci až ve výši 600 EUR!

Níže se podíváme, kdo nárok na takovou kompenzaci má a třeba to budete i vy. 🙂

Na úvod je třeba říct, že kompenzace jsou zakotveny v tomto Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 ze dne 11. února 2004. V tomto nařízení jsou stanoveny podmínky za kterých vzniká kompenzace, a ty si níže shrneme.

Hlavní podmínka

  • Jedná se o let z EU, Norska, Islandu či Švýcarska.

NEBO

  • Letíte s aerolinkou, která pochází z EU, Norska, Islandu či Švýcarska.

Pokud splňujete některou z těchto hlavních podmínek, pokračujte dále.

Zpoždění letu

Velmi často se stává, že let má zpoždění. V jakých případech tedy vzniká na určitou péči ze strany aerolinky a jak velkou kompenzaci dostanu?

Jakmile máte zpoždění větší než 3 hodiny, obdržíte finanční kompenzaci ve výši podle níže uvedené vzdálenosti.

  • 250 EUR při délce kratší než 1500 km;
  • 400 EUR při délce letu v rámci EU, Norska, Islandu a Švýcarska přesahující 1500 km, nebo při letu mimo EU, který je dlouhý 1500 – 3500 km;
  • 600 EUR při délce letu mimo EU přesahující 3500 km.

Zrušení letu

Někdy se stane i to, že aerolinka váš let zruší. I v tomto případě máte nárok na kompenzaci, pokud byl let zrušen méně než 14 dní před odletem a zároveň:

  • v období 7-14 dní před odletem vám nebyl nabídnut náhradní let, který odlétá maximálně 2 hodiny před plánovaným odletem a přílet do cílové destinace není později než 4 hodiny, NEBO
  • v období méně jak 7 dní před odletem vám nebyl nabídnut náhradní let, který odlétá maximálně 1 hodinu před plánovaným odletem a přílet do cílové destinace není později než 2 hodiny.

V těchto případech máte nárok na stejnou kompenzaci (tj. 250 EUR, 400 EUR nebo 600 EUR, podle vzdáleností, které jsou uvedeny výše u zpoždění letu). V případě, že vám byl nabídnutý náhradní let mimo výše uvedený časový rámec, můžete si vybrat, zda přijmete navrhovaný náhradní let, nebo si necháte vrátit plnou cenu letenky. Nárok na kompenzaci ale máte v obou případech!

Na stejné odškodnění vám vzniká nárok i v případě odepření nástupu na palubu letadla zejména z důvodu nedostatku volných míst v letadle (aerolinky běžně prodají více míst než v letadle ve skutečnosti je a počítají s tím, že část cestujících letenky změní nebo zruší).

Mimořádné okolnosti

Aerolinky vám nemusí výše uvedenou finanční kompenzaci poskytnout v případě, že prokáží, že zpoždění nebo zrušení bylo způsobeno mimořádnými okolnostmi, kterými jsou zejména:

  • nepřízeň počasí;
  • stávka zaměstnanců letiště nebo letových dispečerů;
  • porucha letadla v důsledku srážky s ptákem nebo jiné podobné nepředvídatelné události;
  • mimořádná událost na letišti (teroristický útok, požár, nahlášení bomby);
  • politické nepokoje.

Naopak v případě poruchy letadla nárok na kompenzaci nezaniká!!! Aerolinky mají často tendenci vymlouvat se na mimořádnou technickou závadu nebo na srážku s ptákem i v případě, že k ní ve skutečnosti nedošlo. Pokud byla vaše žádost o kompenzace zamítnuta z důvodu, se kterým nesouhlasíte nebo máte o důvodu zamítnutí pochyby, rozhodně se nenechte prvním odmítnutím odradit.

Co je potřeba pro uznání kompenzace?

Uschovejte si letenky nebo palubní vstupenky a doklad o zpoždění letu vystavený dopravcem, pokud něco z toho nebudete mít, nic se neděje, i tak se dá situace řešit.

Jak žádat o kompenzaci?

O kompenzaci žádáte písemně nebo e-mailem přímo aerolinku, se kterou jste letěli. Většina aerolinek má na svých stránkách pro tyto případy specializovaný formulář.  Pokud to nepomůže, doporučujeme se obrátit na specializovanou společnost, která se odškodněními za zpožděné a zrušené lety zabývá. Výbornou zkušenost máme se společností Vaše nároky. Výhodou spolupráce s touto společností je to, že jim za jejich služby předem nic neplatíte a jejich odměna je jen část ze skutečně vymožené částky. U mnoha leteckých společností to bohužel chodí tak, že kompenzaci přiznají jen s případě, že se na ně obrátí takováto společnost, u které mají zkušenost, že kompenzaci bude v případě zamítnutí vymáhat i soudně. Jestliže se na ně obrátíte jako běžná osoba, nárok většinou zamítnou a doufají, že to necháte plavat.

Nárok na občerstvení

Při zpoždění letu má letecká společnost povinnost poskytnout vám kromě finančního odškodnění také přiměřené občerstvení. Na toto občerstvení máte právo v případě očekávaného zpoždění o více než 2 hodiny, přičemž v tomto případě nezáleží na důvodu zpoždění (platí i při zpoždění např. z důvodu špatného počasí nebo jiné mimořádné okolnosti). Vznik nároku záleží nejen na délce letu, ale na rozdíl od finanční kompenzace také na době očekávaného zpoždění, které musí činit nejméně:

  • 2 hodiny u letů do 1500 km;
  • 3 hodiny u letů nad 1500 km v rámci EU nebo od 1500 km do 3500 km mimo EU;
  • 4 hodiny u letů nad 3500 km mimo EU.

Občerstvení musí být přiměřené očekávané době zpoždění, takže bude samozřejmě jiné v případě 2 hodinového a 12 hodinového zpoždění. Jestliže se doba zpoždění oproti původním předpokladům změní, můžete aerolinku požádat o další občerstvení nad rámec již dříve poskytnutého. Aerolinky nejčastěji poskytují vouchery na občerstvení v restauracích / fast foodech na letišti.

Nárok na ubytování

V případě, že váš let byl opožděn nebo zrušen tak, že poletíte až následující den, máte automaticky nárok na ubytování v hotelu a na přepravu z letiště do hotelu a zpět. Jestliže vám aerolinka odmítne ubytování poskytnout, můžete si hotel zajistit sami a následně potom zaplacenou částku od letecké společnosti zpětně vymáhat.

Stejně jako v případě nároku na občerstvení ani zde nezáleží na důvodu zpoždění. Právo na ubytování tedy máte třeba i v případě výbuchu sopky na Islandu nebo sněhové bouře v USA.

Co se stalo nám?

A na závěr Vám přinášíme případ, který se nám stal v roce 2013 a trval dlouhé 2 roky.

24. 2. 2013 jsem měl letět z Miami přes Miláno do Prahy, nicméně při on-line check-in se dozvídám, že letíme bez důvodu až 25. 2. (v tomto případě nám aerolinka změnila let méně jak 14 dní před odletem bez udání důvodů => nárok na kompenzaci díky vzdálenosti >3500km je 600 EUR/os.).

2/2013 – následovalo několik e-mailů mezi mnou a aerolinkou, ovšem bez hodnotné odpovědi, dostal jsem informaci, že se to bude řešit.

6/2013 – následovalo několik dalších e-mailů a telefonátů s vysvětlením, že let byl zrušen kvůli počasí (nebyl, letadlo podle dostupných informací z letiště v pořádku odletělo).

12/2013 – následovala stížnost k Úřadu pro civilní letectví v Praze, který předal stížnost Úřadu pro civilní letectví v Římě.

5/2014 – na stížnost mi nepřišla ani po urgenci žádná odpověď.

7/2014 – předávám všechny potřebné dokumenty společnosti Vaše nároky

9/2014 – dostávám od Vašich nároků pravidelně informace o případu – na aerolinku byla podána předžalobní výzva

12/2014 – podána žaloba

5. 3. 2015 Alitalia vyměkla a vyměnila za stáhnutí žaloby  kompenzaci 600 EUR! Vyhráno!

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Chviličku prosím, zaletsi.cz pro Vás vyhledává tu nejlevnější letenku ;)