Koronavirovou krizi značně pociťují i letečtí distributoři. Aerolinky ruší své kontrakty na dodání nových letadel, a proto i největší výrobci Airbus a Boeing omezují výrobu nových strojů.
Airbus
Po solidním obchodním a průmyslovém výkonu na přelomu loňského a začátku letošního roku Airbus nyní reviduje své výrobní kapacity. V 1. čtvrtletí roku 2020 Airbus evidoval 290 objednávek komerčních letounů a dodal 122 nových letadel. Postup pandemie se začal odrážet i ve výrobě nových strojů. Zatímco v únoru bylo vyrobeno a dodáno aerolinkám 55 letadel, v březnu se tento počet zastavil na 36 kusech.
Airbus zavádí nová úsporná opatření, což představuje snížení průměrné rychlosti výroby zhruba o 30 %.
Za 1 měsíc Airbus vyrobí:
- 40 kusů A320
- 2 kusy A330
- 6 kusů A350
Díky nové strategii výroby si Airbus zachovává svou schopnost uspokojit poptávku zákazníků a zároveň se chránit před dlouhodobějším průběhem krize. Výrobce také řeší krátkodobý plán zadržování hotovosti a jiných finančních prostředků.
„Dopad této pandemie je bezprecedentní. V Airbusu jsou v tuto chvíli naše hlavní priority ochrana našich zaměstnanců a podpora boje proti viru. Jsme v neustálém kontaktu s našimi zákazníky a partnery v dodavatelském řetězci. Všichni procházíme těmito obtížnými dobami společně,“ uvedl generální ředitel Airbusu Guillaume Faury. „Naši zákazníci jsou silně zasaženi krizí COVID-19. Aktivně přizpůsobujeme svou produkci nové situaci a pracujeme na provozních a finančních opatřeních ke zmírnění těžké reality.“
Boeing
Boeing přerušil veškerou produkci v továrnách v oblasti Seattlu ve státě Washington již 25. března. Od pondělí (6. dubna) dočasně ukončil také výrobu v Jižní Karolíně, kde vznikají nové dálkové Boeingy typu B787 Dreamliner. Suma sumárum, produkce nových Boeingů se tedy zcela zastavila.
Výrobce zaměstnává více než 160 000 lidí, z nichž má přes 100 zaměstnanců pozitivní test na koronavirus. Boeing uvedl, že zaměstnanci, kteří nemohou pracovat na dálku, budou vyplaceni jako za 10 dnů práce. Mohou také požádat o dávky v nezaměstnanosti nebo využít placené volno.
Výrobce Boeing se v současné době vypořádává ještě s druhou krizí ohledně závadných Boeingů B737MAX. Ta trvá od dvou tragických havárií, které se staly v loňském roce. Od té doby je tento typ letounu celosvětově uzemněný.
Airbus a Boeing jsou největšími světovými producenty nových letadel. Z továren Boeingu vyletělo již 15 534 letadel, evropský Airbus je lehce pozadu s 11 535 letadly. Jednotlivé aerolinky se v současné době tak zaměřují na restrukturalizaci svých leteckých parků a hned několik legendárních typů letadel z nich postupně zmizí. Legendám, které kvůli koronavirové krizi dolétaly, jsme se věnovali v rámci samostatného článku již dříve.