O této nabídce
Letecká společnost Transaero, druhá nějvětší ruská aerolinka, včera (1.10.2015) ohlásila svůj bankrot a dozorující orgán Rosavacia k tomuto dni zakázala prodej jejích letenek. Nezachránila ji tedy ani obří finanční injekce Ruska, kterou Transaero obdrželo na konci loňského roku. Tato společnost se přitom mezi Čechy těšila čím dál větší oblibě, a to zejména díky nedávnému otevření linky z Prahy do Moskvy. Bankrot Transaera tak může postihnout velké množství z nás, kteří jsme využili nedávných promo akcí do Dillí, Pekingu a v posledních dnech také do Mexika či Dominikánské republiky.
Do poslední chvíli přitom nebylo jasné, jak to s Transaerem dopadne, protože 75% akcií se v září snažila za 1 rubl koupit společnost Aeroflot, která by se pokusila dokončit projednávanou restrukturalizaci společnosti. Ta bohužel nakonec i přes snahy největšího věřitele, banky Sberbank, nebyla schválena, a to zejména z důvodu, že Rusko odmítlo převzít původně slíbenou záruku za závazky společnosti ve výši 85 mld. rublů (asi 35 mld. Kč). Dluhy Transaera údajně v současné době činí přibližně 230 mld. rublů (asi 100 mld. Kč).
Co dál?
Dle prvních informací by bankrot Transaera ještě nemusel znamenat propadnutí již koupených letenek. O přepravu těchto cestujících by se údajně měl postarat Aeroflot a další ruské aerolinky bez jakéhokoliv doplatku ze strany cestujících. Náklady na přepravu těchto cestujících by společnosti měly uhradit z příjmů, které jim vzniknou v souvislosti s výrazným posílením jejich pozice na trhu (v našem prostředí si něco podobného nedokážu představit, ale v Rusku je možné všechno :). Zatím však není jisté, zda se tato zpráva bude týkat všech, nebo jen ruských občanů.
Druhou (méně pravděpodobnou) variantou je to, že se Aeroflotu přeci jenom podaří vyjednat podmínky restrukturalizace Transaera a že tato aerolinka nadále bude ve vlastniství Aeroflotu fungovat pod svým původním názvem.