Návštěva starobylého Istanbulu dvakrát za sebou aneb nádherné město za každého počasí

Vzhledem k tomu, že jsem v dětství absolvoval všechny možné i nemožné poznávací zájezdy po Evropě, byl jsem zde z hlavních turistických destinací téměř všude a absence návštěvy Istanbulu už mě několik posledních let hlodala v hlavě. Tak trochu paradoxem je to, že po dlouhých plánech a pořízení letenek na květen jsem se zde tak trochu náhodou ocitnul také v prosinci, takže jsem měl možnost užít si toto město hned dvakrát. Už teď jsem si přitom 100% jistý, že to nebylo zdaleka naposledy.

Jak už jsem jednou řekl, prosincová návštěva přišla tak trochu neočekávaně. Na začátku listopadu, zrovna když jsem plánoval, jak strávit konec roku v zahraničí, aniž za letenku zaplatit nesmyslnou cenu, se objevil chybný tarif pro lety na Silvestra do Moskvy (ano, uznávám, že to není zrovna typická silvestrovská destinace), který umožňoval strávit cestou tam 2 dny v Istanbulu. Cena za let Budapešť – Istanbul – Moskva – Budapešť byla lidových 300 Kč, tak proč do toho nejít. Letenky jsem rychle nakoupil přítelkyni a jako dárek k Vánocům taky pár kamarádům a 27.12. jsme vyrazili vlakem z Pardubic do Budapešti a dále s Wizzairem do Turecka.

Náš odpolední přílet do Istanbulu byl tak trochu zvláštní v tom, že po pracovně náročném prosinci jsme přiletěli absolutně nepřipravení a nikdo z nás neměl ani páru, na jaké straně Bosporu zrovna jsme, na které straně máme hotel a už vůbec ne, jak se tam dostaneme. Na letišti jsme naštěstí potkali anglicky mluvícího Turka, který právě přiletěl na zápas Fenerbahce a pomohl nám dostat se až k Bosporu, kde nás naložil do trajektu směr Sultanahmet.

Náš první pobyt se bohužel úplně nevyvedl kvůli nepřízni počasí, když husté sněžení (prý jsme měli štěstí, protože se zde jedná o záležitost velmi výjimečnou) střídaly průtrže mračen, takže namísto památek jsme se koukali na to, jak se ze silnice vedle našeho hotelu stala řeka. Výhodou zase bylo, že mohli bez výčitek svědomí vysedávat v restauracích a ochutnávat veškeré místní speciality. I přes to jsme stihli ve chvílích, kdy zrovna nepršelo, projít hlavní istanbulské památky a už z těchto střípků jsme pochopili, proč byl Istanbul nedávno zvolen turisticky nejpřitažlivějším městem na světě.

S radostí jsem se do této evropsko-asijské metropole vrátil na konci května, když jsem sem vyrazil s babičkou v rámci oslavy jejích 70 narozenin. Tentokrát jsme letěli z Prahy s Pegasus Airlines, když jsem po dlouhé době musel za letenky vysolit tolik jako každý normální smrtelník, tj. bez jakékoliv chyby. Tentokrát nám počasí vyšlo dokonale a v Istanbulu jsme strávili 3 nádherné dny, což se nakonec ukázalo jako naprosto ideální doba k prohlídce města.

Vzhledem k tomu, že chození po památkách není zrovna čtenářsky zajímavé, zkusím níže napsat alespoň doporučení programu a další užitečné tipy pro Vaši případnou návštěvu:

Možný program

1. den: památky v Sultanahmet: Hagia Sofia, Modrá mešita, Gülhane Park, Basilika Cistern (podzemní nádrž na vodu z dob Římského impéria, rozhodně stojí za vidění), palác Topkapi, dále nedaleký Velký bazar a Sulejmanova mešita

2. den: Přestože nejsem vůbec fanoušek organizovaných výletů, v Istanbulu jsme této možnosti využili a rozhodně jsme nelitovali – celodenní výlet: projížďka lodí po Zlatém rohu a po Bosporu, prohlídka městských hradeb, prohlídka paláce Dolmabahce (za mě jednoznačně nejhezčí památka v Istanbulu, bohužel zde není možné fotit), vyvezení na několik vyhlídek + velmi dobrý oběd za 40 EUR / os., což je podle mého názoru velmi slušná cena. Tento výlet nabízejí skoro na každém rohu za 60 EUR, ale nebojte se smlouvat. 🙂

3. den: Galatská věž, Třída nezávislosti (Istiklal Caddesi), Taksim, a pokud jste nestihli už dříve, je vhodné spojit také s návštěvou paláce Dolmabahce.

Doprava z letiště:

Nejlevnější doprava je autobusem E-10, který Vás zhruba za hodinu doveze až k Bosporu (Kadikoy) a odsud trajektem do Eminonu. Odsud se do Sultanahmetu dostanete buď tramvají nebo můžete jít i zhruba 20 minut pěšky. Celková cena je kolem 10 TL (asi 100 Kč).

Druhou možností je využít autobusu Havatas, který Vás doveze z letiště buď do Kadikoy (9 TL), odkud můžete pokračovat znovu trajektem (asi 5 TL) nebo z letiště na Taksim (14 TL), odkud se do Sultanahmetu dostanete lanovkou a potom tramvají (asi 6 TL).

Cestou zpátky můžete kromě výše uvedeného využít i transfer z hotelu až na letiště, který běžně stojí 14 EUR, ale my jsme ho usmlouvali na 10 EUR. Tímto se délka cesty zkrátí ze zhruba 3 hodin na hodinu až 90 minut. Je také dobré objednávku transferu spojit s nějakým výletem – potom je možné dostat vyšší slevu.

Cestování po městě:

Pro cestování po městě doporučujeme pořídit si do skupiny jednu Istatanbul card za 6 TL (cena 10 TL s 4 TL kreditem), díky níž budete cestovat se zhruba 30% slevou a hlavně nemusíte pořád shánět žetony pro městskou dopravu.

Ubytování:

Ubytování jednoznačně doporučujeme ve čtvrti Sultanahmet, a to ideálně ne přímo u hlavních památek. Pokud Vám nebude vadit, že budete bydlet třeba 15 minut pěšky od centra, dostanete se s cenou i o 40% níže, přičemž výhodou bude to, že i jídlo v restauraci v sousedství hotelu budete mít o 50 i více % levnější. Pokud budete ve městě 3-4 dny, můžete takto ušetřit slušnou sumu.

Jídlo a pití:

Jídlo v Turecku je cenově srovnatelné s ČR, takže se rozhodně nevyplatí vozit si cokoliv z domu. My jsme si během svých 2 návštěv zamilovali hlavně ryby, turecké zákusky, které považuji za nejchutnější na světě, a výborný čaj, který si můžete za pár korun dát ve městě na každém rohu. Zde rozhodně doporučuji nechodit do turistických čajoven v centru, ale posedět někde s místními a nasávat atmosféru města. Vzhledem k tomu, že téměř všichni vozí Baklavu a Turkish delight (nejznámější sladkosti) domů i jako dárek, je lepší nakupovat je mimo centrum, kde se dostanete s cenou oproti třeba Velkému bazaru i o 80% dolů a nebudete se u ochutnávek prát s 10 dalšími turisty!