Kompenzace za zrušený let

Každý se jednou dostane při cestování do nějaké nepříjemné situace. Ať už se na odletové tabuli začne objevovat nekonečné zpožděnízruší Vám let nebo Vám dokonce cestou ztratí zavazadla, ve všech těchto případech máte za určitých podmínek nárok na kompenzaci až ve výši 600 EUR!

Níže se podíváme, kdo nárok na takovou kompenzaci má a třeba to budete i vy. :-)

Na úvod je třeba říct, že kompenzace jsou zakotveny v tomto Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 ze dne 11. února 2004. V tomto nařízení jsou stanoveny podmínky za kterých vzniká kompenzace a ty si níže shrneme.

Hlavní podmínka

–          letíte nebo do EU, Norska, Islandu či Švýcarska

nebo

–          letíte s aerolinkou, která pochází z EU, Norska, Islandu či Švýcarska

Pokud splňujete hlavní podmínku, perfektní, čtěte dále!

Zpoždění letu

Velmi často se stává, že let má zpoždění. V jakých případech tedy vzniká na určitou péči ze strany aerolinky a jak velkou kompenzaci dostanu?

Jakmile máte zpoždění větší než 3 hodiny, obdržíte finanční kompenzaci ve výši podle níže uvedené vzdálenosti.

Jak je to ale s další péči u aerolinky?

–          250 EUR pokud je let opožděn o 2 hodiny nebo více (finanční kompenzace se vyplácí až od zpoždění, které je delší v tomto případě jak 3 hodiny, jak jsme psali výše) a délka letu je kratší, než 1500 km

–          400 EUR pokud je let opožděn o 3 hodiny nebo více v rámci EU, Norska, Islandu a Švýcarska a délka letu je delší, než 1500 km, nebo letu mimo EU, který je dlouhý 1500 – 3500 km

–          600 EUR pokud je let opožděn o 4 hodiny nebo více a délka letu je větší, jak 3500 km

Kromě zmíněné finanční kompenzace máte právo na:

–          2 telefonické hovory či 2 e-maily,

–          občerstvení, přiměřené době zpoždění,

–          ubytování v hotelu, pokud je zpoždění přes noc.

Ještě není úplně vyhráno, právo na kompenzaci v případě zpoždění nemáte tehdy, pokud zpoždění vzniklo díky mimořádným okolnostem, kterým nešlo zabránit. Mezi takovéto okolnosti patří například špatné počasí, stávka na letišti, nepokoje v konečné destinaci či srážka s ptákem.

 POZOR: Letecké společnosti se často vymlouvají na stav mimořádné události, aby nemuseli kompenzace cestujícím vyplácet, takže se nenechte hned odbýt!

Zrušení letu

Někdy se stane i to, že aerolinka Váš let zruší. I v tomto případě máte nárok na kompenzaci, pokud byl let zrušen za těchto podmínek:

–          let byl zrušen méně než 14 dní před odletem,

–          v období 7-14 dní před odletem Vám nebyl nabídnut náhradní let, který odlétá nejpozději 2 hodiny před plánovaným odletem a přílet do cílové destinace není delší jak 4 hodiny

–          v období méně jak 7 dní před odletem Vám nebyl nabídnut náhradní let, který odlétá nejpozději 1 hodinu před plánovaným odletem a přílet do cílové destinace není delší jak 2 hodiny

V těchto případech máte nárok na stejnou kompenzaci (tj. 250 EUR, 400 EUR nebo 600 EUR, podle vzdáleností, které jsou uvedeny výše u Zpoždění letu), + Vám aerolinka vrátíi zpět peníze za letenku. Nicméně pozor na mimořádné okolnosti. Díky špatnému počasí, stávce nebo politické situaci nedostanete z kompenzací ani korunu, nicméně aerolinka Vám vrátí alespoň peníze zpět za letenku.

Kdy dále ještě máte právo na odškodnění?

–         pokud jste nebyli vpuštěni na palubu letadla díky nadměrné rezervaci letenek,

–         jestliže jste letěli business třídou a dali vás do ekonomické, nebo třeba z First class do Businessu J, prostě z vyšší cestovní třídy do nižší),

–         let byl přesměrován na jiné letiště (bacha na ty mimořádné okolnosti typu mlha!)

–         pokud čas vašeho odletu byl změněn 14-7 dní před odletem o více než 2h před plánovaným odletem a méně než 4h po plánovaném příletu,

– pokud čas vašeho odletu byl změněn méně jak 7 dní před odletem o více než 1h před plánovaným odletem a méně než 2h po plánovaném příletu.

Kompenzace za ztrátu či poškození zavazadla

Při zničení nebo ztrátě zavazadla se výše kompenzace stanoví na základě jeho hodnoty a ceny věcí, které jsou v něm uloženy. Pokud se Vám kufr významně opozdí, můžete si důležité věci z něj na místě zakoupit a následně požadovat jejich úhradu po letecké společnosti. Poškozené nebo ztracené zavazadlo musíte nahlásit okamžitě po příletu na letišti.

Co je potřeba pro uznání kompenzace?

Uschovejte si letenky nebo palubní vstupenky a doklad o zpoždění letu vystavený dopravcem, pokud něco z toho nebudete mít, nic se neděje, i tak se dá situace řešit.

Jak žádat o kompenzaci?

O kompenzaci žádáte písemně nebo e-mailem přímo aerolinku, se kterou jste letěli. Často se stává, že aerolinka se s vámi moc bavit nechce. Pokud se tak stane, můžete požádat o pomoc Úřad pro civilní letectví. V případě, že úřad uzná reklamaci oprávněnou, vyměří aerolince pokutu. Ta obvykle místo toho se s Vámi raději finančně vyrovná. Pokud ani toto nepomůže, doporučujeme se obrátit na specializovanou společnost, která se odškodněními za zpožděné a zrušené lety zabývá. Dobrou zkušenost máte například se společností Vaše nároky. Této společnosti nic neplatíte, pouze v případě získání kompenzace obdrží procento z vymožené částky.

Pár příkladů:

Nárok na kompenzaci JE

Paní Květoslava měla letět 17. 7. z Prahy do Říma, bohužel při check-inu na letišti se dozvěděla, že její letadlo má technickou závadu a poletí až 18. 7.

Pan Zikmud, který cestoval na návštěvu k tetě do Los Angeles zůstal neočekávaně díky nedostatku palubního personálu, potřebného pro obsluhu letadla v Londýně o 12h déle, než chtěl.

Nárok na kompenzaci NENÍ

Pan Novák se díky stávce dispečerů ve Francii nedostal 15. 4. z Prahy do Paříže, a musel letět až o den později.

Sněhová kalamita neumožnila dostat se domů panu Stephenovi, jeho let byl 24. 4. z Londýna do New Yorku zrušen.

Co se stalo nám?

A na závěr Vám přinášíme případ, který se nám stal v roce 2013 a až nedávno se nám ho podařilo vyřešit díky společnosti Vaše nároky.

24. 2. 2013 jsem měl letět z Miami přes Miláno do Prahy, nicméně při on-line check-in se dozvídám, že letíme bez důvodu až 25. 2. (v tomto případě nám aerolinka změnila let méně jak 14 dní před odletem bez udání důvodů => nárok na kompenzaci díky vzdálenosti >3500km je 600 EUR/os.).

2/2013 – následovalo několik e-mailů mezi mnou a aerolinkou, ovšem bez hodnotné odpovědi, dostal jsem informaci, že se to bude řešit.

6/2013 – následovalo několik dalších e-mailů a telefonátů s vysvětlením, že let byl zrušen kvůli počasí (nebyl, letadlo podle dostupných informací z letiště v pořádku odletělo).

12/2013 – následovala stížnost k Úřadu pro civilní letectví v Praze, který předal stížnost Úřadu pro civilní letectví v Římě.

5/2014 – na stížnost mi nepřišla ani po urgenci žádná odpověď.

7/2014 – předávám všechny potřebné dokumenty společnosti Vaše nároky.

9/2014 – dostávám od Vašich nároků pravidelně informace o případu – na aerolinku byla podána předžalobní výzva

12/2014 – podána žaloba

2/2015 – případ úspěšně vyřešen, aerolinka po podání žaloby kompenzaci uznala,

3/2015 – o pár dní později dorazily peníze v pořádku na účet, ještě jednou děkuji za pomoc vasenaroky:-)

Jaké máte zkušenosti s vymáháním kompenzací vy?

89 komentářů

 
  1. Veronika

    Dobrý den,
    chtěla bych se zeptat, jestli mám nárok na kompenzaci. Dva týdny nazpátek nám zrušili 2 hodiny před odletem let z Mallorcy z důvodu stávky zaměstnanců na letišti v Berlíně společnosti Laudamotion. Další let nám byl nabídnut až o dva dny později, což jsme přijali jen 3 (ze 4) členové rodiny z důvodu konce pracovní dovolené.
    Přijali jsme i jejich ubytování.
    Nicméně na letišti jsme čekali už přes 6 hodin a stále se nám nikdo neozval,tak jsme ze zoufalosti koupili lety ještě ten den do jiného letiště, odletěli a je už nechali na pokoji.
    Otce si zapsali do prioritního listu akutních odletů,ale i tak ho do pulnoci téhož dne (po 12 hodinách na letišti) nijak neinformovali,takže by nikam neodeletěl.
    Zajímalo by mě, jestli i tak máme nárok na odškodnění a jestli stačí email společnosti nebo rovnou nějaké společnosti, co je zaměřená na vymáhání těchto kompenzací. Předem moc děkuji za odpověď, Veronika

    • Veronika

      Veronika

      ještě bych ráda dodala otázku… koupili jsme let od Ryanairu,ale letěli jsme (a byli přesměrováni) na Laudamotion…takže formulář k lLaudamotion?

  2. Kateryna Shevchuk

    Dobrý den, chtěla by se zeptat jestli mám nárok na nijaky kompenzace. Letěla jsem z Lvova do Prahy s přestupem v Varšavě . Letadlo v Lvově mělo spozdeni 1.30 tak ze místo 18.15 jsme odletely v 19.45 v na přestup jsem měla 1.25, tak to samozřejmě ne stihla, i když v Lvově na letiště nám rikly ze to vsychno stihnete. Pak jsem v Varšavě šla do transfer centrum stala jsem v frontě 2 hodiny tam jsem dostala novu letenku na příští rano a vaucer na hotel a na taxi do hotelu a zpátky, zůstala v Varšavě prez noc. Příští den měla jsem letadlo v 8.05 rano ale zase už bez překvapeni, nejdřív změnily číslo gate a pak i čas odletu na 9.40. Tak nevím jestli mám nárok na kompensaze když měla jsem být v Praze za 3.40 a přiletěla jsem za 19 hodí(18- časové pásmo)???? Děkuji za jakou kolik radu

    • Jirka Spolek - www.zaletsi.cz (ZaleťSi.cz)

      Kateryna Shevchuk

      Dobrý den,

      záleží, z jakého důvodu to éro bylo zpožděné, pokud to nebylo počasí nebo jiná vyšší moc, tak nárok na kompenzaci samozřejmě máte. :)

      Jirka

  3. Štěpán

    Dobrý den,
    chtěl bych se zeptat, zda mám nárok na nějakou kompenzaci v mém případě. Vraceli jsme se s přítelkyní z Tenerife jih do Berlin Tegel se společností Ryanair a let měl být v 11:00. Místo toho byl let opožděn postupně až na cca 17:00. Na letiště jsem pouze jednou náhodou zaslechl cosi v německém jazyce o našem letu a dostali jsme na informacích pouze poukázku na tuším 12eur do letištních restaurací. Jiné info prakticky o zpoždění nebylo. Když jsem se asi po desáté ptal na informacích proč je let zpoždění, tvrdili mi, že kvůli větru. Na facebooku Ryanairu jsem však později narazil na tento příspěvek:
    ATC Update – French, German, UK and Greek ATC staff shortages have caused delays to 74 (17%) of our 437 first wave of flight departures this morning. We sincerely regret these unjustified delays and are doing our utmost to limit their impact on flights throughout the rest of today. Customers on impacted flights have been notified by SMS text and email.
    Žádný email nebo SMSku jsme však vůbec nedostali. Moc nevím, co si o tom mám myslet. Jde mi hlavně o ten fakt, že nám nedali nic vědět a hlavně, že jsme do Berlína přiletěli okolo 22:00 a to nám ještě zbývala cesta autem do Prahy. Předem děkuji za odpověď.

    • Jirka Spolek - www.zaletsi.cz (ZaleťSi.cz)

      Štěpán

      Dobrý den Štěpáne,

      minimálně bych to zkusil, jestli je to opravdu kvůli řízení letového provozu ve Francii a Německu, nárok na kompenzaci není. I tak bych ale jim to poslal, Ryanair se často vymlouvá na nesmysly, tak uvidíte, jak se k tomu postaví.

      Jirka

  4. Lucie

    Dobrý den. Ryanair mi zrušil let na další čtvrtek 26/7 z Bruselu do Toulouse. Zabookovala jsem si s nimi nabídnutý náhradní let 28/7. Důvodem zrušení je stávka. Tady v článku píšete, že v případě stávky nárok na kompenzaci není. Platí to i v tomto případě? Mám nárok na proplacení hotelu a jídla po obě dvě noci, které budu muset neplánovaně v Bruselu zůstat? A mám nárok na kompenzaci podle EU 261
    ? Děkuji.

    • Jirka Spolek - www.zaletsi.cz (ZaleťSi.cz)

      Lucie

      Dobrý den Lucie,

      jestli je to ta stávka jejich vlastního personálu, tak je to jejich chyba a nárok na kompenzaci je. :) Na proplacení hotelu ale asi nárok nebude (jestli je to to odletové letiště), ale zkusil bych to. 😉

      Jirka

      • Dobrý den, Jirko. Ano v mailu píšou, že to jejich personál (strike by our cabin crew). Děkuji za informaci. Paní v chatu byla taková vyhýbavá, kopírovala mi jako odpověď nějaké paragrafy a pořádně mi neodpověděla, zda nárok je nebo není. Na chatu mi taky potvrdila, že v případě, že je let až další den, ryanair proplatí hotel a cestu z/na letiště. Dá se na informaci z chatu spolehnout? Lucie

  5. Šárka

    Dobrý den, měla jsem letět s euro wings z Bangkoku do Prahy s přestupem v Kolíně nad Rýnem 20.6. Včera (11.6.) mi přišel email, že let z Kolína je zrušen bez udání důvodů a že mi nemůžou poskytnout žádný alternativní let a mám si to zařídit sama s tím, že oni mi proplatí letenku. Let se kterým bych se nejrychleji dostala do Prahy má přestup v Berlíně s tím, že bych musela v Berlíně zůstat přes noc. Po pročtení pár webů jsem došla k závěru, že bych tím pádem měla mít nárok ne jen na proplacení náhradní letenky, ale také na proplacení hotelu, občerstvení a kompenzaci ve výši 250€. Je to tak? Předem děkuji za odpověď

    • Šárka

      Šárka

      Tak koukám, že let měl být od Air Berlin. V emailu eurowings píší toto:
      Unfortunately as we cannot offer you any alternative flight on this date we kindly ask you to book an equivalent replacement flight independently. Of course we will bear any potential additional costs within the scope provided by law.

      Tedy, že uhradí dodatečné náklady podle zákona. Můžu tedy kompenzaci ard. viz výše můj příspěvek požadovat od nich? Děkuji.

      • Jirka Spolek - www.zaletsi.cz (ZaleťSi.cz)

        Šárka

        Dobrý den Šárko,

        ano, nárok na kompenzaci 250 EUR máte + na novou letenku do Prahy. Pořídil bych si tedy něco jiného, než nocování v Berlíně (určitě to nebude Air Berlin, ti zkrachovali) a pak po Eurowings požadoval náhradu za nový let + tu kompenzaci.

        Jirka

        • Já jsem si všimla tady v komentářích, že zkrachovali. Bookovala jsem letenky v říjnu a tohle mi přišlo včera. Každopádně jinou možnost než někde nocovat nemám, protože přilétám v 5 večer a z Kolína do Prahy jsem žádný let nenašla. Teda lety jsou ale vždycky s přestupem a několika hodinovou přestávkou většinou min 8 hodin.

          • Jirka Spolek - www.zaletsi.cz (ZaleťSi.cz)

            Šárka

            Jasný, tak pak chápu. :) A nechal bych to přes Berlín + trval na kompenzaci. :)