Kompenzace za zrušený let

Každý se jednou dostane při cestování do nějaké nepříjemné situace. Ať už se na odletové tabuli začne objevovat nekonečné zpožděnízruší Vám let nebo Vám dokonce cestou ztratí zavazadla, ve všech těchto případech máte za určitých podmínek nárok na kompenzaci až ve výši 600 EUR!

Níže se podíváme, kdo nárok na takovou kompenzaci má a třeba to budete i vy. :-)

Na úvod je třeba říct, že kompenzace jsou zakotveny v tomto Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 ze dne 11. února 2004. V tomto nařízení jsou stanoveny podmínky za kterých vzniká kompenzace a ty si níže shrneme.

Hlavní podmínka

–          letíte nebo do EU, Norska, Islandu či Švýcarska

nebo

–          letíte s aerolinkou, která pochází z EU, Norska, Islandu či Švýcarska

Pokud splňujete hlavní podmínku, perfektní, čtěte dále!

Zpoždění letu

Velmi často se stává, že let má zpoždění. V jakých případech tedy vzniká na určitou péči ze strany aerolinky a jak velkou kompenzaci dostanu?

Jakmile máte zpoždění větší než 3 hodiny, obdržíte finanční kompenzaci ve výši podle níže uvedené vzdálenosti.

Jak je to ale s další péči u aerolinky?

–          250 EUR pokud je let opožděn o 2 hodiny nebo více (finanční kompenzace se vyplácí až od zpoždění, které je delší v tomto případě jak 3 hodiny, jak jsme psali výše) a délka letu je kratší, než 1500 km

–          400 EUR pokud je let opožděn o 3 hodiny nebo více v rámci EU, Norska, Islandu a Švýcarska a délka letu je delší, než 1500 km, nebo letu mimo EU, který je dlouhý 1500 – 3500 km

–          600 EUR pokud je let opožděn o 4 hodiny nebo více a délka letu je větší, jak 3500 km

Kromě zmíněné finanční kompenzace máte právo na:

–          2 telefonické hovory či 2 e-maily,

–          občerstvení, přiměřené době zpoždění,

–          ubytování v hotelu, pokud je zpoždění přes noc.

Ještě není úplně vyhráno, právo na kompenzaci v případě zpoždění nemáte tehdy, pokud zpoždění vzniklo díky mimořádným okolnostem, kterým nešlo zabránit. Mezi takovéto okolnosti patří například špatné počasí, stávka na letišti, nepokoje v konečné destinaci či srážka s ptákem.

 POZOR: Letecké společnosti se často vymlouvají na stav mimořádné události, aby nemuseli kompenzace cestujícím vyplácet, takže se nenechte hned odbýt!

Zrušení letu

Někdy se stane i to, že aerolinka Váš let zruší. I v tomto případě máte nárok na kompenzaci, pokud byl let zrušen za těchto podmínek:

–          let byl zrušen méně než 14 dní před odletem,

–          v období 7-14 dní před odletem Vám nebyl nabídnut náhradní let, který odlétá nejpozději 2 hodiny před plánovaným odletem a přílet do cílové destinace není delší jak 4 hodiny

–          v období méně jak 7 dní před odletem Vám nebyl nabídnut náhradní let, který odlétá nejpozději 1 hodinu před plánovaným odletem a přílet do cílové destinace není delší jak 2 hodiny

V těchto případech máte nárok na stejnou kompenzaci (tj. 250 EUR, 400 EUR nebo 600 EUR, podle vzdáleností, které jsou uvedeny výše u Zpoždění letu), + Vám aerolinka vrátíi zpět peníze za letenku. Nicméně pozor na mimořádné okolnosti. Díky špatnému počasí, stávce nebo politické situaci nedostanete z kompenzací ani korunu, nicméně aerolinka Vám vrátí alespoň peníze zpět za letenku.

Kdy dále ještě máte právo na odškodnění?

–         pokud jste nebyli vpuštěni na palubu letadla díky nadměrné rezervaci letenek,

–         jestliže jste letěli business třídou a dali vás do ekonomické, nebo třeba z First class do Businessu J, prostě z vyšší cestovní třídy do nižší),

–         let byl přesměrován na jiné letiště (bacha na ty mimořádné okolnosti typu mlha!)

–         pokud čas vašeho odletu byl změněn 14-7 dní před odletem o více než 2h před plánovaným odletem a méně než 4h po plánovaném příletu,

– pokud čas vašeho odletu byl změněn méně jak 7 dní před odletem o více než 1h před plánovaným odletem a méně než 2h po plánovaném příletu.

Kompenzace za ztrátu či poškození zavazadla

Při zničení nebo ztrátě zavazadla se výše kompenzace stanoví na základě jeho hodnoty a ceny věcí, které jsou v něm uloženy. Pokud se Vám kufr významně opozdí, můžete si důležité věci z něj na místě zakoupit a následně požadovat jejich úhradu po letecké společnosti. Poškozené nebo ztracené zavazadlo musíte nahlásit okamžitě po příletu na letišti.

Co je potřeba pro uznání kompenzace?

Uschovejte si letenky nebo palubní vstupenky a doklad o zpoždění letu vystavený dopravcem, pokud něco z toho nebudete mít, nic se neděje, i tak se dá situace řešit.

Jak žádat o kompenzaci?

O kompenzaci žádáte písemně nebo e-mailem přímo aerolinku, se kterou jste letěli. Často se stává, že aerolinka se s vámi moc bavit nechce. Pokud se tak stane, můžete požádat o pomoc Úřad pro civilní letectví. V případě, že úřad uzná reklamaci oprávněnou, vyměří aerolince pokutu. Ta obvykle místo toho se s Vámi raději finančně vyrovná. Pokud ani toto nepomůže, doporučujeme se obrátit na specializovanou společnost, která se odškodněními za zpožděné a zrušené lety zabývá. Dobrou zkušenost máte například se společností Vaše nároky. Této společnosti nic neplatíte, pouze v případě získání kompenzace obdrží procento z vymožené částky.

Pár příkladů:

Nárok na kompenzaci JE

Paní Květoslava měla letět 17. 7. z Prahy do Říma, bohužel při check-inu na letišti se dozvěděla, že její letadlo má technickou závadu a poletí až 18. 7.

Pan Zikmud, který cestoval na návštěvu k tetě do Los Angeles zůstal neočekávaně díky nedostatku palubního personálu, potřebného pro obsluhu letadla v Londýně o 12h déle, než chtěl.

Nárok na kompenzaci NENÍ

Pan Novák se díky stávce dispečerů ve Francii nedostal 15. 4. z Prahy do Paříže, a musel letět až o den později.

Sněhová kalamita neumožnila dostat se domů panu Stephenovi, jeho let byl 24. 4. z Londýna do New Yorku zrušen.

Co se stalo nám?

A na závěr Vám přinášíme případ, který se nám stal v roce 2013 a až nedávno se nám ho podařilo vyřešit díky společnosti Vaše nároky.

24. 2. 2013 jsem měl letět z Miami přes Miláno do Prahy, nicméně při on-line check-in se dozvídám, že letíme bez důvodu až 25. 2. (v tomto případě nám aerolinka změnila let méně jak 14 dní před odletem bez udání důvodů => nárok na kompenzaci díky vzdálenosti >3500km je 600 EUR/os.).

2/2013 – následovalo několik e-mailů mezi mnou a aerolinkou, ovšem bez hodnotné odpovědi, dostal jsem informaci, že se to bude řešit.

6/2013 – následovalo několik dalších e-mailů a telefonátů s vysvětlením, že let byl zrušen kvůli počasí (nebyl, letadlo podle dostupných informací z letiště v pořádku odletělo).

12/2013 – následovala stížnost k Úřadu pro civilní letectví v Praze, který předal stížnost Úřadu pro civilní letectví v Římě.

5/2014 – na stížnost mi nepřišla ani po urgenci žádná odpověď.

7/2014 – předávám všechny potřebné dokumenty společnosti Vaše nároky.

9/2014 – dostávám od Vašich nároků pravidelně informace o případu – na aerolinku byla podána předžalobní výzva

12/2014 – podána žaloba

2/2015 – případ úspěšně vyřešen, aerolinka po podání žaloby kompenzaci uznala,

3/2015 – o pár dní později dorazily peníze v pořádku na účet, ještě jednou děkuji za pomoc vasenaroky:-)

Jaké máte zkušenosti s vymáháním kompenzací vy?

40 komentářů

 
  1. David Rybecky

    Dobrý deň
    Ja som zrušil letenky z vueling preto lebo ma nepustili na op preukaz a vymáhanie sa vrátenie z mojou priatelkou o vrátenie peňazí vo výške 412€.Už tomuje try mesiace a nič .Táto spoločnosť ojebava ľudí.Sformovanie leteniek OK ale vrátenie peňazí nie dopice s takouto spoločnosťou leteckou ako je táto Curling.

  2. Jirka

    Ahoj všem, mám velmi čerstvou zkušenost s Ryanair …3/11/17 jsem měl Praha – Stansted 5h zpoždění kvůli technické závadě. Stáhl a upravil jsem dopis co tady někdě na forech k tomu tématu byl a přímo z UK jsem to poslal za necelé 2£ na centrálu do Dublinu (Ryanair Customer Service Department). Dopis jsem trackoval, takže vím že dorazil včera. Dneska ráno mi přišlo na mail potvrzení, že vše akceptují a do deseti dní mi dojde odpovídající kompenzace 250e. Byla to prokazatelně technická závada, i piloti to říkali, takže to bylo jednodušší, ale žádné cukání, co tady čtu. Já forum využil a pomohlo, tak chci obratem podpořit ty, co o tom přemýšlí, že to za to stojí to zkusit.

    • Jirka Spolek - www.zaletsi.cz (ZaleťSi.cz)

      Daniel

      Vyplnil bych ten formulář ještě jednou nebo tam zkusil zavolat a zeptat se, jaký bude další postup. Ač toho asi teď mají hodně, byl bych na ně víc asertivní a dožadoval se odpovědi.

      Jirka

  3. Markéta

    Let s AIR Berlin Los Angeles za dcerou .Před týdnem nám bylo sděleno, že mame místo jednoho mezipřistání dvě a jestli s tim souhlasíme. A dnes se dovíme 10.10. že neletíme jak bylo plánováno 12.10. do USA, že zkrachovali. Nastala honička sehnat nové letenky protože mame ve 3lidech naplánovanou cestu i různá ubytování. Tak nakonec na 13.10. máme nové letenky. Chtěla bych radu na koho se obrátit, abychom něco dostali zpět za minulé výdaje. o stresu ani nepíšu. Markéta

    • Jirka Spolek - www.zaletsi.cz (ZaleťSi.cz)

      Markéta

      Hmhm, :-/ V tomhle případě na Air Berlin, ale ty bohužel ke konci měsíce končí. Minulé výdaje podle mě uplatnit v tomhle případě nepůjdou, maximálně z pojištění. :-(

      Jirka

  4. Tereza

    Dobrý den,
    bohužel mi Air Berlin taky zrušili zpáteční let na prosinec z Chicaga přes Berlin do Prahy, jelikož jsem si letenku koupila už v červnu přímo přes leteckou společnost Air Berlin, nemám na kompenzaci nárok. Je možné požádat banku o částečnou reklamaci letenky přestože jsem část letenky již proletěla (cestu tam), ale cestu zpět mi zrušili? Děkuji za pomoc.

    • Jirka Spolek - www.zaletsi.cz (ZaleťSi.cz)

      Tereza

      Dobrý den,
      jo, tu reklamaci platební transakce u banky bych zkusil, ono moc jinak to domoct nepůjde. :-/

      Jirka

  5. Pavla

    Dobrý den, jsme postiženi krachem Air Berlin. Měli jsme letět do NYC 30.10. a letenky jsme koupili 4.8., takže jsme dle dosavadních informací bez nároku na refundaci.
    Bohužel nám letecká společnost zrušila jen letenky Belín NYC a nechala nám platné letenky Praha -Berlín a zpět. Musíme všechny letenky stornovat u zprostředkovatele Pelikan. Máme nějakou šanci na vrácení alespoň části peněz? Navíc si musíme koupit jiné letenky. Myslíte, že je má člověk využít stejného zprostředkovatele nebo to je jedno?

    • Jirka Spolek - www.zaletsi.cz (ZaleťSi.cz)

      Pavla

      Dobrý den,

      tohle je blbý. :-/ pokud byly letenky placené kartou, požádal bych banku o reklamaci karetní transakce o nedodání služby a řešil bych to aktivně s Pelikánem. Jinak klidně kupte letenky přes Pelikán znovu nebo ještě lépe přímo přes nás => letenky.zaletsi.cz

      Jirka

        • Jirka Spolek - www.zaletsi.cz (ZaleťSi.cz)

          Pavla

          Nárokovat ten případ v insolvenci přes právníky nedoporučuji, do toho žádnej advokát nepůjde. Doporučil bych tu reklamaci platební transakce, to je téměř jistota, jen to bude trochu trvat.

          Jirka

  6. Kamila Rejtharova

    Dobry den, meli jsme jako triclenna rodina letet na Floridu Miami dne 9.9.2017. 7.9 odpoledne, nam aerolinky let zrusily. Konkretne Air Berlin. Pri prebukovani leteneek nam dvakrat polozili telefon. Nakonec se podarilo prebukovat zprostredkovateli. Nicmene nam nedali moc casu. Na prebukovani jsme meli pouze jeden den, nakonec se to podarilo zprostredkovateli a prebukovano mame na 12.9. Termin noveho letu musel byt do 30.9. Vzhledem k hurikanu, myslim, ze nam opet zrusi. Jak mame postupovat dale. Chteli bychom zpet penize za letenky. Nemame uz dovolenou, kterou pravdepodobne vycerpame sezenim doma. Dekuji za kazdou radu.

  7. Michaela

    Dobrý den, právě řeším problém zpoždeného letu (více jak 5 hodin – Toulouse – Praha) s Voloteou. Již to řešíme měsíc, vyplnili jsme formulář, který požadovali a zaslali veškerou dokumentaci. Asi po 3 týdnech nám nabídli 100 EUR jako odškodnění a k tomu nějaké hloupé vouchery po 20 EUR na příští cesty.. Věřím, že máme nárok na minimálně 250 EUR, možná i 400 EUR, protože když zadám na googlemaps letiště TLS a PRG, vzdálenost je 1552 km.. Jak se to prosím měří? Víte někdo? A co dělat, když se aerolinka takhle kroutí? Trochu se bojím věc předat vymáhačské firmě.. Jinak se jim nedá dovolat, vždy mě odkazují ať odepšíšu přímo na email, který od nich přišel, dnes jsem odpověděla a zpět mi dorazil email, že musíme vyplnit nový (ale stále ten samý) formulář pro reklamaci… Už z toho začínám šílet…. Poradíte jak se prosím měří ta vzdálenost? Nejsem si jistá zda žádat 250 nebo 400 EUR..

    • Jirka Spolek - www.zaletsi.cz (ZaleťSi.cz)

      Michaela

      Dobrý den Míšo,

      vzdálenost se v tomto případě měří nejbližší vzdušnou spojnicí měst Prahy a Toulouse, což je 1216 km a spadá to do kategorie 250 EUR v případě většího zpoždění, než 3 hodiny.

      Máte nárok tedy na těch 250 EUR, když se aerolinka kroutí tak být neoblomná a zkoušet to dál a vyplnit to, co chtějí, těch 100 EUR a vouchery – s tim bych je poslal rovně a trval na kompenzaci 250 EUR/os.

      A pokud by se kroutili dál a už jste na to neměla nervy, dejte to vymahačské agentuře, ti jsou u složitějších případů slušně úspěšní.

      Jirka

  8. Luboš

    Ahoj, chtěl bych se podělit o čerstvou zkušenost s Iberia. Let z Vídně do Madridu opožděn o 1,5 hod. V Madridu jsem tudiz nestihl přestup na letadlo do Malagy. Dostal jsem náhradní let a do Malagy dorazil s 6hodinovym zpožděním. Na letišti v Madridu mi řekli, ať si vyplním reklamační formulář, což jsem udělal. Žádná jiná péče neproběhla. Včera mi přišla odpověď od Iberia, že se omlouvaji a ze chápou, ze to bylo velmi únavné. Tečka. Mám nárok na odškodnění? Pokud ano, jak postupovat dál? Moc diky.

    • Jirka Spolek - www.zaletsi.cz (ZaleťSi.cz)

      Luboš

      Ahoj Luboši,

      záleží, z jakého důvodu bylo zpožděno letadlo z Vídně do Madridu, díky kterému jsi pak přiletěl do destinace s 6h zpožděním. Jestli to nebyla vyšší moc, domáhal bych se u Iberie 250 € kompenzace za to, žes přiletěl takhle pozdě.

      Pokud by se kroutili, poslal bych na ně právníky http://zaletsi.cz/kompenzace

      Jirka

  9. Lukas

    Dobry den/ahoj,

    Letel jsem do Dubaje s prestupem v Istanbulu. Prvni let se opozdil o 90minut a tim padem jsem nestihl uz nasledny spoj. Poslali mne do Dubaje pak pres Mnichov a z Mnichova jeste jinou spolecnosti. Zpozdeni v Dubaji bylo 18hodin. Mam narok na oskodneni? Prip. Jake?
    Dekuji!

    • Jirka Spolek - www.zaletsi.cz (ZaleťSi.cz)

      Lukas

      Ahoj Lukáši,

      podle toho, co píšeš, nárok na odškodnění máš a mělo by to být 600 EUR. Požaduj to po aerolince, pokud tě bude aerolinky ingorovat, pošli stížnost na Úřad pro civilní letectví a pak příp. to dej právníkům. Můžeš získat dost peněz. :)

      Jirka

  10. Matěj

    Tak se taky podělím o naši zkušenost s British. Letěli jsme s manželkou z Prahy do San Francisca, s přestupem v Londýně. Původně jsme měli letět v 7h ráno, nicméně když jsme se cca 1,5 hodiny před odletem dostavili na check-in, bylo nám řečeno, že se nevejdeme do letadla :) Tedy overbooking. Resp. já se ještě vešel, manželka už ne.. Ke cti BA hovoří, že nám na místě let změnili na 11h, byla nám okamžitě vyplacena kompenzace 250EUR každému, čas do odletu jsme strávili v salónku, kde jsme se dobře najedli a do SF jsme se dostali jen s 2h zpožděním (bylo kratší mezipřistání v Londýně, tak se to dohnalo).
    Nicméně ještě během pobytu v USA jsem se díval do příslušného (ve článku zmíněného) nařízení a tam se píše, že vzdálenost při vyplácení kompenzace se měří podle posledního místa určení. Což je v našem případě SF, tudíž měla být kompenzace až 600EUR na osobu. Obrátil jsem se s tímto nejprve přímo na BA, nicméně tam jsem (nikoliv překvapivě), byl vykázán do patřičných mezí.. Že kompenzace byla vyplacena správně, tj. jen za let do Londýna.
    Řekl jsem si, že dohodování s BA nemá cenu (navíc jsem si nebyl jist, jestli nakonec nemají pravdu), tak jsem se obrátil kvůli posouzení na vasenaroky.cz (po doporučení zde na stránkách), že nemám co ztratit. Ti se nakonec případem zabývali a BA nakonec náš nárok uznali (po předžalobní výzvě) a doplatili nám rozdíl, tj. každému ještě 350EUR :) (minus odměna vasenaroky, tuším 25%.), to vše jim trvalo necelé dva měsíce.
    I po zohlednění odměny pro vasenaroky jsme tak nakonec měli zpáteční letenky (návrat z NY) prakticky zadarmo :)
    Ještě doplním, že podle toho nařízení by letecká společnost měla v první fázi zkusit sama najít cestující, kteří by se dobrovolně svého místa na palubě vzdali, s těmi se pak může dohodnout i na nižší kompenzaci (třeba 100EUR), určitě by se našlo v celém letadle pár lidí, kterým bude jedno, že se do Londýna dostanou o pár hodin později, když za to dostanou stovku. Takhle i docela zbytečně přicházejí o peníze..
    Navíc se podle mě vystavují riziku i daleko většího postihu, pokud takto nepostupují. Např. s námi měla letět jedna slečna, jen do Londýna, kterou také nepustili na palubu. Pro tu to bylo ale dost důležité se tam dostat včas, měla v Londýně domluveny nějaké pracovní pohovory (když jí to oznámili, dost brečela, fakt mi jí bylo líto) Pokud by BA postupovali správně, někomu by vyplatili třeba 100 EUR a slečna by normálně letěla, takhle neletěla za 250. No a může podle mě žádat i náhradu za případně ztracené pracovní příležitosti, docela by mě zajímalo, jak by to soud rozhodl..

  11. ilja

    Letěli jsme s přítelkyní do Jakarty na jaře, /Praha-Franfurt-KL-Jakarta s Lufthansou/ na zpáteční cestě se na stopu v KL letadlo porouchalo, strávili jsme 20 hodin v luxusním hotelu a po návratu jsme žádali kompenzaci. Po prvním mailu samozřejmě přišlo zamítnutí, následně jsme napsali, že to předáme právníkovi či agentuře a o týden později přišla odpověď, že teda jakože nárok nemáme, ale i tak nám vyplatí kompenzaci. O další týden později byly peníze na účtě. Vzhledem k tomu, že zpáteční letenka byla za 510 eur a dostali jsme každý 600, tak jsme si i něco vydělali.

    Takže to určitě jde, jen se člověk nesmí bát a musí občas trochu přitlačit. Aerolinka je většinou pro tyto případy pojištěna.

  12. Tereza

    Ahoj,
    Letěla jsem Londýn Praha. Let měl víc jak 3 hod zpoždění. Psala jsem na aerolinku o odškodnění už v srpnu a jelikož se mu nikdo neozval tak volám a volám jak idiot prvně mi řekli ze mají na vyřízení 30 dni, pak 6 týdnu pak ze to budou urgovat a stala nic. Tak nevím co mám dělat teď? Je to ma první reklamace tak nevím jestli tohle vyhýbání je normální? Díky za odpověď

  13. RR Radim

    Dobrý den,

    v případě že letecká společnost zruší let třeba měsíc, dva před odletem – peníze za zakoupené letenky propadnou? Zrušení 14 dní před odletem = kompenzace. Ale co když to zruší víc než 14 dní před odletem..? Děkuji za feedack :)

    • Jirka Spolek - www.zaletsi.cz (ZaleťSi.cz)

      RR Radim

      Zdravím, Radime,

      pokud aerolinka zruší let více jak 14 dní před odletem, musí vrátit 100 % peněz nebo se s tebou dohodnout na jiném řešení (třeba jiné směrování přes jiná letiště), každopádně neboj, o peníze nepřijdeš. 😉

      Jirka

  14. Dew

    Dobrý den,

    letěla jsem s Delta airlines a můj let se zpozdil o 17 hodin. Delta mě naprosto odbyla a nakonec mi po měsících mailování, kdy mi odmítli dát nějaký přímý kontakt a pořád jsem psala jen přes formulář z webu, odmítli dát jakoukoli kompenzaci. Důvodem bylo, že jsem do Francie na jejich centrálu neposlala originály palubních lístků, vytištěné papíry z check in atd. bohužel je ani nemám, očekávala jsem, že postačí číslo letenky a že zbytek mají v systému. Je to již rok, ale tehdy mi na infolince říkali, že kompenzace mohu řešit kdykoli. Mám ještě šanci dosáhnout náhrady? Moc děkuji.

    • Jirka Spolek - www.zaletsi.cz (ZaleťSi.cz)

      Dew

      Ahoj Dew,

      šance dosáhnout určitě ještě je, nárok na kompenzaci vyprší po dvou letech „nečinnosti“. Vyplň tenhle formulář: http://zaletsi.cz/kompenzace a počkej, až se ti ozvou právníci, když ot nejde po dobrém, půjde to tudy. Pokud to nevymůžou, tak nic neplatíš a originály palubních lístků by neměly být třeba.

      Jirka